افغانستانجهان

دیده‌بان حقوق بشر: مجرمان جنگی افغانستان در کشور‌های مختلف زندگی می‌کنند

یک مقام دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که بسیاری متهمین افغان که باید تحت پیگیرد قرار بگیرند، بیرون از افغانستان در کشور‌های مختلف زندگی می‌کنند.

پاتریشیا گاسمن، مسئول بخش آسیا در این سازمان در صفحه توئیترش نوشت: «شماری زیادی از کسانیکه باید محاکمه می‌شدند یا محاکمه شوند، در بریتانیا، کانادا، اروپا، آسیای میانه، امارات متحدۀ عربی و یا کشور‌های دیگر به سر می‌برند.»

پیش از این، خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که کریم خان سارنوال محکمۀ بین‌المللی جزایی در هاگِ هالند گفته که درخواست افغانستان برای به تعویق انداختن تحقیقات باید رد شود، زیرا به گفتۀ او مقامات در افغانستان برای تامین عدالت در محاکم این کشور تلاش نمی‌کنند.

حکومت مخلوع افغانستان در ماه مارچ سال ۲۰۲۰ از این محکمه خواسته بود که تحقیقاتش را در مورد جرایم جنگی در این کشور به تعویق بیندازد، زیرا گفته بود که خودش در بارۀ ادعاهای جرایم جنگی تحقیق می‌کند.

دادستان‌های محکمۀ بین‌المللی جزایی در ماه سپتمبر پارسال گفته بودند که از محکمه خواسته‌اند که به از سرگیری تحقیقات در مورد جنایات طالبان و داعش اجازه بدهند.

آنها گفته‌اند که قاضیان به بررسی ادعا‌های جرایم احتمالی نیروهای افغان و امریکایی اولویت نداده‌اند.

پاتریشیا گاسمن می‌گوید که حکومت پیشین افغانستان برای تحقیق در مورد ادعا‌ها در بارۀ تخطی‌های نظامیان امریکایی هیچ نوع معلومات و اسناد را شریک نکرده بود.

پیشتر دادستان‌های محکمۀ بین‌المللی جزایی نیز به انجام تحقیقات در مورد جرایم جنگی در افغانستان تاکید کرده بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا