افغانستانجهان

چاووش اوغلو: قرار نیست به اوکراین اس۴۰۰ بدهیم /ترکیه از الیگارش‌های روس استقبال می‌کند

ویز خارجه ترکیه گفت که آنکارا سامانه‌های دفاع موشکی اس-۴۰۰ را که از روسیه خریداری کرده، به کی‌یف نخواهد داد.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه عنوان داشت: چنین مسئله‌ای در دستور کار نیست. از آنجایی که مطلع هستم، آمریکایی‌ها در این خصوص صحبت کرده‌اند اما چنین چیزی منتفی است. آیا ترکیه به سیستم‌های دفاع موشکی بیشتری نیاز دارد؟ البته که داریم. ما می‌خواهیم چنین سیستم‌هایی را از آمریکا و یا سایر متحدان خریداری کنیم. اگر نتوانیم، از منابع دیگری استفاده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور کشور در حاشیه نشست اضطراری سران کشورهای عضو ناتو در بروکسل با سران ایتالیا و فرانسه دیدار و گفتگو کرده است، گفت مهم‌ترین موضوع مورد بحث یوروسام بود، این دو کشور در خصوص انجام تولید مشترک در ترکیه جدی‌تر هستند.

چاووش‌اوغلو در گفت‌وگو با خبرنگاران در همایش دوحه در قطر، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ترکیه قصد خرید نسل جدید سامانه موشکی پدافند هوایی اس-۴۰۰ را دارد یا نه، تصریح کرد که اس-۴۰۰‌ها را خریده‌اند و توافق به اتمام رسیده است.

وی همچنین با تاکید بر اینکه اخبار منتشر شده در رسانه‌های آمریکا مبنی بر اینکه «ترکیه اس-۴۰۰ های خود را به اوکراین تحویل دهد»، دور از واقعیت است، اظهار داشت: این موضوع هرگز مورد بحث قرار نگرفت. به هیچ وجه درباره این مسئله رایزنی نکردیم.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز جمعه اظهار کرد ادعاهایی مبنی بر اینکه آنکارا می‌تواند در ازای لغو تحریم‌ها، سامانه‌های دفاع موشکی اس-۴۰۰ را برای اوکراین تامین و فراهم کند، “ترفندی” علیه آنکارا است و باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود.

این در حالی‌ست که هفته گذشته منابع آگاه به خبرگزاری رویترز گزارش دادند، آمریکا به طور غیر رسمی با ترکیه احتمال ارسال سامانه‌های دفاع موشکی اس-۴۰۰ ساخت روسیه به اوکراین برای کمک به آن برای مقابله با نیروهای روسیه را مطرح کرده است.

وزیر خارجه ترکیه همچنین اعلام کرد که ترکیه از الیگارش‌های روسی استقبال می‌کند اما برای انجام هرگونه تجارت باید از “قوانین بین‌المللی” پیروی کنند.

ترکیه “به شدت” از حمله روسیه به اوکراین انتقاد کرده اما با تحریم‌های اعمال شده توسط متحدان ناتو علیه این کشور (روسیه) مخالف است.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در پاسخ به سوالی در اجلاس دوحه قطر عنوان داشت: اگر الیگارش‌های روسی… یا شهروندان این کشور بخواهند، البته که می‌توانند به ترکیه سفر کنند.

وی افزود: این الیگارش‌ها می‌توانند در ترکیه تجارتی انجام دهند، البته به شرطی که کار و تجارت آن‌ها براساس قوانین بین‌المللی باشد. اگر تجارتشان ضد قوانین بین‌المللی باشد، داستان دیگری است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا