افغانستان

وزیر معادن و پطرولیم امارت اسلامی با سفیر ترکمنستان در کابل دیدار و گفتگو کرد

وزارت معادن و پطرولیم امارت اسلامی اعلام کرده که شهاب‌الدین لاور، سرپرست این وزارت با خواجه آصف عوضوف، سفیر ترکمنستان و مراد امانوف، رییس پروژه‌ی تاپی در مورد ارزش این پروژه در کابل دیدار و گفتگو کرده‌اند.

این وزارت روزچهارشنبه، بیستم جدی با نشر خبرنامه‌ای از این دیدار‌ها خبر داده است.

در خبرنامه به نقل خواجه عوضوف آمده است که بهتر از هر زمانی زمینه‌ی تطبیق پروژه‌ی تاپی فراهم شده و این کشور برای آغاز هرچه زودتر این پروژه متعهد است.

همچنین وزارت معادن و پطرولیم امارت اسلامی تاکید کرده که در این دیدار دو طرف درباره ارزش پروژه تاپی، استملاک زمین و زمینه‌سازی برای آغاز کار عملی پروژه تاپی در هرات گفت‌وگو کرده‌اند.

بر اساس خبرنامه‌ای شهاب الدین دلاور با اشاره همکاری امارت اسلامی برای اجرا پروژه تاپی تاکید کرده که نه تنها این پروژه برای افغانستان بلکه برای همه‌ی کشور‌های شریک سودمند است.

تاپی یکی از پروژه‌های مشترک افغانستان، ترکمنستان، پاکستان و هند است. در سال ۱۳۹۶ در ولایت هرات افتتاح شد؛ اما به دلیل بی‌ثباتی و تهدیدات امنیتی در افغانستان متوقف گردید.

گفتنی است که پایپ‌لاین پروژه تاپی یک هزار و ۸۰۰ کیلومتر طول دارد که قرار است گاز ترکمنستان را از راه افغانستان به پاکستان و سپس به هندوستان انتقال می دهد.

 

دکمه بازگشت به بالا