افغانستاناقتصاد

واکنش‌ها به ممنوعیت حق کار زنان؛ «طالبان تمام امید زنان را گرفته است

گروه طالبان در تازه‌ترین دستور خود زنان را از کارکردن در سازمان‌های غیر دولتی منع کرده‌اند و به این سازمان‌ها هشدار داده‌اند که اگر حضور کارمندان زن آنها تداوم یابد، جواز شان لغو خواهد شد.

وزارت اقتصاد گروه طالبان، اعلام کرده که این تصمیم به دلیل عدم رعایت حجاب و قوانین و مقررات گروه طالبان در سازمان‌های غیردولتی، گرفته شده است.

تصمیم جدید طالبان در مورد زنان افغانستان، چهار روز پس از تصمیم این گروه مبنی بر ممنوعیت حق آموزش زنان در دانشگاه‌ها و مراکز تحصیلی خصوصی اعلام و همگانی شد.

این تصمیم نیز همانند تصمیم قبلی گروه طالبان، تاکنون واکنش‌های گسترده شهروندان افغانستان را در پی داشته است.

واکنش‌های که به تصامیم طالبان از سوی شهروندان افغانستان ابراز می‌شود، بیشتر ناشی از خشم، نفرت، انزجار و ناامیدی است.

بسیاری از شهروندان افغانستان به این باور هستند که تصامیم گروه طالبان، امید به زندگی، ثبات و آرامش را در افغانستان از بین می‌برد و آینده شهروندان این کشور را به خطر مواجه می‌سازد.

از بین بردن امید زنان
تاکنون بیشترین واکنش به تصمیم گروه طالبان مبنی بر ممنوعیت حق کار زنان در سازمان‌های غیر دولتی، از سوی زنان و دختران جوان این کشور ابراز شده است.

یکی از زنان جوان افغانستان با نشر یک ویدیو در شبکه‌های اجتماعی می‌گوید که گروه طالبان تمام امیدها را از زنان افغانستان گرفته است.

او که با چشمان اشک‌آلود در این ویدیو صحبت می‌کند، می‌گوید: «حالتی که سر وطن آمده است، خصوصا سر دختر خانم‌ها، واقعا ناراحت کننده است.»

این خانم جوان در این ویدیو می‌پرسد که «گناه ما چیست؟ اینکه دختر به دنیا آمده‌ام؟ با جنسیت اشتباه یا در یک مکان اشتباه؟ واقعا بسیار دلم گرفته است.»

او در ادامه اشک می‌ریزد و بغض و اشک باعث می‌شود که صحبت‌هایش برای لحظاتی متوقف شود، اما بعدا می‌گوید: «از تحصیل ما محروم هستیم، از کار محروم هستیم، حتی از مدرسه دینی که در آنجا آیات قرآن خوانده می‌شود، ما محروم هستیم.»

بسیاری از زنان نیز به شرایط زنانی اشاره کرده‌اند که نان آور خانواده‌های شان هستند و می‌گویند در این شرایط «درد زنانی را که نان آور خانواده خود بودند، چه کسی درک می‌کند.»

یکی از زنان افغانستان در صفحه فیسبوک خود نوشته است که «فامیل‌های که کارگر مرد ندارند بعد از این چه باید بکنند، خدایا تو رحم کن.»

مغایرت با اصول اسلامی و قوانین بین‌المللی
گروه کاری مشترک جامعه مدنی افغانستان با نشر یک اعلامیه، گفته است که «وضع محدویت و ممانعت بر کار زنان در مؤسسات غیر دولتی داخلی و خارجی در افغانستان توسط گروه طالبان خلاف تمامی اصول و ارزش‌های ملی، اسلامی، قوانین بین‌المللی و ارزش‌های حقوق بشری بوده، و این تصمیم در قرن بیست و یک تاسف بار و مایه ننگ تاریخی است.»

این نهاد در اعلامیه خود گفته است که با گذشت هر روز از حضور گروه طالبان در افغانستان، ما شاهید وخیم تر شدن وضعیت این کشور، وضع محدودیت علیه شهروندان و به ویژه تبعیض آشکار علیه زنان و دختران هستیم.

گروه کاری مشترک جامعه مدنی افغانستان از جامعه جهانی و شورای امنیتی سازمان ملل خواست که «برای تغییر سیاسی و ایجاد نظام دموکراتیک و مردم سالار که مشروعیت آن از سوی مردم افغانستان بیاید، در کنار مردم افغانستان قرار گرفته و اقدامات عملی داشته باشند.»

آنها گفته‌اند که «یک بار دیگر تقاضای ما از جامعه جهانی و کشور های منطقه و سازمان ملل این است که به سیاست مدارا در برابر جنایات بشری از سوی این گروه و محدویت و ستم بر زنان را پایان داده و اقدامات عاجل در زمینه تامین حقوق اساسی مردم افغانستان و ایجاد یک راه حل اساسی و بنیادی را برای افغانستان روی دست گیرند و در قبال مردم افغانستان سیاست‌های مسئولانه اتخاذ نمایند.»

علاوه بر فعالان مدنی افغانستان، دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان، یوناما نیز این تصمیم گروه طالبان را محکوم کرده است و آن را نقض آشکار حقوق حیاتی زنان دانسته است.

سازمان ملل گفته است که ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های غیر دولتی، روند کمک رسانی به 28 میلیون شهروند آسیب پذیر افغانستان را تضعیف می‌کند.

محدودیت‌های طالبان علیه زنان در روزهای اخیر افزایش چشم‌گیر یافته است و گفته می‌شود که این گروه حضور زنان را در مدارس دینی نیز ممنوع کرده است و تلاش دارند که حضور آنها را در رسانه‌ها نیز منع کنند.

اقدامات گروه طالبان هرچند که با محکومیت گسترده داخلی و بین المللی مواجه شده است، اما هیچ نشانه ای وجود ندارد که این گروه از تصامیم خود علیه زنان افغانستان عقب نشینی کند.

دکمه بازگشت به بالا