افغانستان

رهبرطالبان: مردم را به اساس گمان بازداشت نکنید

طالبان به نقل از رهبر این گروه اعلام کرده اند که او دستورداده تا پس از این مردم را به اساس گمان و شک بازداشت نکنند.

ذبیحالله مجاهد، سخن‌گوی طالبان، روز سه شنبه در یک خبرنامه در تویتر گفت که هبت‌الله آخندزاده این گفتهها را در جریان دیدارش با دادستان کل، رییس عمومی اداره امور، معاون اوپراتیفی و تمامی رییسان ولایتی استخبارات طالبان بیان داشته است.

این گفته‌ها درحالی مطرح می‌شوند که گزارش‌ها از بازداشت‌های خودسرانه و شکنجه‌ی افرادعادی و غیرنظامیان توسط افراد طالبان در رسانه‌های داخلی و بین‌المللی به نشر رسیده اند.

با اینحال، حبیبالله حسام، رییس شورای علمای جبهه‌ی مقاومت، دریک پیام صوتی به تلویزیون آمو گفت که طالبان تنها در پنجشیر، ۵ هزار و ۴۰۰ تن را بی هیچ دلیلی در زندان‌های کابل زندانی کرده اند.

او تاکید می‌کند که این ارقام تنها مربوط زندانهای کابل بوده و می‌افزادید که اطلاعات آنان نشان‌گر آن است که طالبان شمار زیادی از مردم پنجشیر، اندراب و خوست فرنگ بغلان را در زندان‌های پنجشیر، کاپیسا، پروان، زابل، قندهار و شمار دیگر از زنداهای این گروه در بند نگه‌داشته اند.

او می‌گوید که شماری از زندانیان آزاد شده به وی گفته اند که پس از مردم پنجشیر و بغلان، بیشترین رقم زندانیان را در زندان‌های طالبان هزاره‌ها دارند.

آقای حسام می‌گوید که رقم دقیق این زندانیان به درستی مشخص نیست.

نزدیکان یک جوان از پنجشیرکه اکنون در زندان شش‌ درک کابل زندانی است به تلویزیون آمو گفتند که وی کسبه کار بوده و بدون هیچ جرمی طالبان او را بازداشت کرده اند.

یک عضو خانواده‌ی این جوان که نمی‌خواهد نامی از او برده شود به آمو گفت: «اگر بچه ما کدام آدم جورهم می‌بود شک می‌کردیم که کدام گپی بوده باشه اما او(زندانی) مشکل دارد. ناجور است.»

رسانه‌ها گزارش داده اند که طالبان در یک سال پسین کم و بیش ۱۰۰ خبرنگار و کارمند رسانه‌های افغانستان را بازداشت کرده اند.

خالد قادری یکی از این‌حبرنگاران است که از ماه مارچ سال روان تا اکنون در بند طالبان به سر می‌برد.

آقای قادری خبرنگار رادیو نوروز در هرات بود که طالبان به دلیل انتقاد از نظام این گروه در یک دادگاه نظامی، وی را به یک سال حبس محکوم کردند.

خواستیم دیدگاه طالبان را در این مورد نیز داشته باشیم، اما موفق به دریافت دیدگاه آنان نشدیم.

عفو بینالملل، یوناما و شمار دیگر از نهادهای حقوق بشری از طالبان خواستار توقف بازداشت‌های خود سرانه و شکنجه‌ی نظامیان پیشین، خبرنگاران، فعالان مدنی و افراد عادی که به جرم رابطه داشتن با جبهه‌ی مقاومت افغانستان بازداشت میشوند، شده اند. اما طالبان یافته‌های این نهادها در باره کشتارهای فراقانونی، بازداشت غیرنظامیان و نقض حقوق بشر را همواره رد کرده اند.

دکمه بازگشت به بالا