افغانستانویدئو

طالبان مانع رفتن دختران دانشجو به دانشگاه بدخشان شدند

نیروهای امر به معروف طالبان با خشونت مانع رفتن دختران دانشجو که برقع به سر نداشتند؛ به دانشگاه بدخشان شدند. این دانشجویان نیز در برابر عملکرد طالبان دست به اعتراض زدند.

ده‌ها دختر دانشجوی دانشگاه بدخشان، در پیوند به عملکرد خشونت آمیز طالبان امروز یکشنبه، هشتم عقرب/ آبان، در مقابل دروازه این دانشگاه دست به اعتراض زدند.

ویدیو های که در اختیار خبرنگار رادیو بین المللی فرانسه قرار گرفته است، نشان می‌دهد که نیروهای طالبان تنها بخشی از دختران دانشجو را که برقع (حجاب کامل پوشیده؛ رایج در افغانستان) به سر داشتند اجازه ورود به دانشگاه بدخشان داده‌اند.

دانشجویان دانشگاه بدخشان، در شمال شرق افغانستان می‌گویند که نیروهای امر به معروف و نهی از منکر طالبان برای بررسی حجاب زنان؛ روز یکشنبه، به دانشگاه بدخشان آمده و ده‌ها دانشجوی این دانشگاه را با وجود داشتن حجاب اسلامی به دانشگاه راه ندادند.

این عملکرد طالبان باعث تجمع و اعتراض ده ها دانشجو در مقابل دروازه ورودی دانشگاه بدخشان شد و معترضان با سر دادن شعار های (ما حجاب اجباری نمیخواهیم) نارضایتی خویش را فریاد زدند.
اما نیروهای امر به معروف طالبان با استفاده از چوب و شلاق بر دختران هجوم آورده و آنها را متفرق کرده‌اند.

یکی از دانشجویان این دانشگاه بدون ذکر نام خویش می‌گوید:” رفتار و عملکرد طالبان در برابر دختران دانشجو غیر قابل تحمل است، امروز با اینکه همه دانشجویان حجاب اسلامی و مناسب داشتند، اجازه ورود به دانشگاه را نیافتند”.

وی می‌افزاید که طالبان در مقابل دروزاه دانشگاه و خوابگاه آنها ملا(ماموران امر به معروف طالبان) ها را مقرر کرده و این ملا ها به بهانه های مختلف؛ دانشجویان را مورد تحقیر و توهین قرار می‌دهند.

اما نقیب الله قاضی زاده، رئیس دانشگاه بدخشان؛ در پیوند به رویداد امروز به رسانه های افغانستان گفته است که صدای اعتراض دانشجویان در مورد رفتار نیروهای امر به معروف شنیده شده است و اکنون اعتراض دانشجویان پایان یافته است.

وی تاکید کرد که وزارت تحصیلات عالی برای پوشش دانشجویان معیار خاصی در نظر دارد، اما معیار نیروهای امر به معروف متفاوتر است.

رئیس این دانشگاه هر چند عملکرد نیروهای امر به معروف طالبان را محکوم نکرده ولی به صورت غیر مستقیم گفته است که این برخورد غیر حکمانه است و آنها خواهان پوشیدن برقع و یا پوشانیدن کامل صورت دانشجویان هستند.

وزارت تحصیلات عالی طالبان در روز های آغازین سال تحصیلی رهنمودی برای دانگشاه ها صادر کرد که بر اساس آن دانشجویان دختر مکلف به پوشیدن لباس های سیاه و فراخ هستند که بدن نما نباشد؛ اما هیچگونه اجباری در پوشیدن برقع وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا