افغانستان

بقایای جنگ بلای جان کودکان افغانستان | ۹ کودک در دو هفته جان باختند

بقایای جنگ بلای جان کودکان افغانستان | ۹ کودک در دو هفته جان باختندافغانستان پس از ۲ دهه جنگ همچنان با معضل مهمات عمل نکرده مواجه بوده و این در حالی است که طی دو هفته گذشته ۹ کودک در ولایت‌های مختلف این کشور کشته شدند.

آمار‌های نشان می‌دهد که طی دو هفته گذشته ۹ کودک در ولایت‌های مختلف افغانستان براثر مهمات بازمانده از دوران جنگ کشته شدند.

این ۹ کودک در ولایت‌های هلمند، بادغیس، پکتیا، فراه و فاریاب در نتیجه انفجار مواد بر‌جا مانده از جنگ، جان باخته و چهار کودک دیگر مصدوم شدند.

این کودکان بین سنین ۸ تا ۱۶ ساله بوده‌اند.

در آخرین مورد روز گذشته در پی انفجار گلوله به‌جامانده از جنگ در مرکز زابل، سه کودک و یک زن زخمی شده‌اند.

ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان در زابل اعلام کرده بود که کودکان یک سرگلوله‌ی به‌جامانده از جنگ را یافته و آن را هنگام پختن نان به تنور انداخته‌اند.

در این انفجار سه کودک و یک زن زخمی شده‌اند. گفته شده که وضعیت یکی از کودکان زخمی وخیم بوده و برای تداوی به شهر قندهار انتقال داده شده است.

این در حالی است که روز گذشته نیز منابع محلی هلمند نیز گفته بودند که ۲ کودک هنگام بازی با مواد منفجره عمل نکرده کشته شدند.

افغانستان یکی از آلوده‌ترین کشور‌ها به مین است که در سراسر این کشور پراکنده شده و همه ساله قربانیان زیادی از غیرنظامیان می‌گیرد، به صورتی که اعلام شده ۱۳ درصد مردم افغان از معلولیت رنج می‌برند.

براساس آمار صلیب سرخ جهانی تاکنون ۸۰۰ تا ۱ میلیون نفر از مردم افغانستان به دلیل انفجار مین و مواد منفجره باقی مانده جنگی دارای معلولیت شده و بخشی از اعضای بدن خود را از دست داده‌اند و برای ادامه زندگی با مشکلات بسیاری مواجه هستند.

صلیب سرخ اعلام کرده از میان معلولین ناشی از انفجار مین در افغانستان حدود ۲۰۰ هزار آن را کودکان تشکیل می‌دهد.

این در حالی است که طی ۲۰ سال گذشته نیز جنگ در افغانستان ادامه داشته و باعث معلولیت و کشته شدن شماری زیادی از مردم این کشور شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا