افغانستانجهان

پدر بکتاش سیاووش و شهید یما سیاووش که سه روز ناپدید بود در یک ‘حادثه مرموز’ در آلمان جان باخت

بکتاش سیاووش، عضو پارلمان پیشین افغانستان گفته است که پدرش، محمد داوود سیاووش، را در یک "حادثه مرموز دیگر" در آلمان از دست داده است.

محمد داوود سیاووش، روزنامه نگار، پژوهشگر، شاعر و نویسنده افغان و عضو انجمن نویسندگان افغانستان از چندی به اینسو در آلمان به سر می‌برد.

بکتاش سیاووش نگاشته است که پدرش از سه روز به اینسو ناپدید بود و پولیس آلمان پس از دریافت جسد، تحقیقات را در پیوند با مرگ وی آغاز کرده است.

این عضو پیشین ولسی جرگهٔ‌ افغانستان در یک پیام فیسبوک نگاشته است: “تحقیقات پولیس آلمان برای رسیدن به حقیقت در جریان است و خانواده ما تا رسیدن به حقیقت این رویداد مرموز منتظر می‌ماند.”

به تاریخ هفتم نومبر ۲۰۲۰ زمانیکه موتر حامل کارمندان بانک مرکزی افغانستان در مربوطات حوزۀ نهم امنیتی شهر کابل هدف انفجار ماین مقناطیسی قرار گرفت، یما سیاووش، پسر داوود سیاووش و دو همکارش در این رویداد کشته شدند.

خانوادهٔ سیاووش پس از کشته شدن یما که زمانی مجری تلویزیون طلوع نیز بود، حمله بر موتر حامل وی را مرموز خوانده و از دفتر ملل متحد در افغانستان خواسته بودند تا این قضیه را پیگیری کند.

بکتاش سیاووش در این پیام نوشته است: “پدر مبارز و خستگی ناپذیرم در دو سال و ده ماه گذشته شب و روز برای کشانیدن قاتل، عامل قتل و حامی عامل قتل شهید یما سیاووش چون کوه ایستاد و با کشیدن پرونده برادر شهیدم یما سیاووش به دادگاه بین‌المللی در جستجوی رسیدن به عدالت بود.”

او نگاشته است: “شهادت پدرم به شدت مرموز و سوال بر انگیز است، با اتحاف دعا به روح آن مبارز عدالتخواه از دولت آلمان و نهادهای معتبر بین‌المللی می‌خواهیم در این زمینه تحقیقات جدی انجام دهند و تا رسیدن به واقعیت ما را یاری کنند.”

حکومت پیشین افغانستان چندی پس از کشته شدن یما سیاووش گفته بود که ۱۱ نفر که عضویت گروه طالبان را داشته و در قتل یما سیاووش دست داشتند، دستگیر شدند. هرچند طالبان در آن زمان دست داشتن در این حمله رد کرده بودند.

بکتاش سیاووش چنین نوشته است:
“بسم ربّ الشهداء و الصدیقین”
با دریغ و درد که خانواده ما یک بار دیگر در سوگ نشست و بزرگترین آموزگار، حامی، پشتیبان و تکیه گاه مان پدر بزرگوارمان را در حادثه مرموز دیگر از دست دادیم.
پدرم «محمد داوود سیاووش» روزنامه نگار، پژوهشگر، شاعر و نویسنده معروف افغانستان و عضو انجمن نویسندگان در تبعید آلمان پس از سه روز ناپدید بودن به گونه ی نامعلوم چشم از دنیا فرو بسته روح متبرک شان به ملکوت اعلی پیوست. پولیس آلمان جسد مبارک شان را دریافته است اما هنوز مشخص نیست چه اتفاقی برای ایشان رخ داده است. تحقیقات پولیس آلمان برای رسیدن به حقیقت در جریان است و خانواده ما تا رسیدن به حقیقت این رویداد مرموز منتظر می ماند .
پدر مبارز و خستگی ناپذیرم در دو سال و ده ماه گذشته شب و روز برای کشانیدن قاتل، عامل قتل و حامی عامل قتل شهید یما سیاووش چون کوه ایستاد و با کشیدن پرونده برادر شهیدم «یما سیاووش» به دادگاه بین المللی در جستجوی رسیدن به عدالت بود.
شهادت پدرم به شدت مرموز و سوال بر انگیز است، با اتحاف دعا به روح آن مبارز عدالتخواه از دولت آلمان و نهاد های معتبر بین المللی می خواهیم در این زمینه تحقیقات جدی انجام دهند و تا رسیدن به واقعیت ما را یاری کنند.
برای دشمنان عدالت و‌ آزادی پیام ما آنست که تا یک‌قطره خون سیاووش در رگ هر یک از اعضای خانواده ما جریان داشته باشد صدای عدالت خواهی را بلند نگه خواهیم داشت.
میثاق ما با روح آن شهید متبرک و مبارز ادامه راه بر حق وی می‌باشد.
روح پاکش شاد و یاد و خاطرات اش جاودان باد!
انا لله و انا الیه راجعون
دکمه بازگشت به بالا