افغانستان

سارنوالان پنجشیر در حبس خانه‌گی‌؛ طالبان: امنیت همه را تامین می‌کنیم

شماری از سارنوالان پیشین در ولایت پنجشیر ادعا می‌کنند که پس از تسلط طالبان بر کشور، در ترس و حبس خانگی به سر می‌برند. در همین حال مسوولان حکومت سرپرست طالبان با اشاره به اعلام عفو عمومی از سوی آنان، می‌گویند که امنیت همه را تامین می‌کنند.

احمد (نام مستعار) چندین سال می‌شود که در دادستانی استیناف ولایت پنجشیر به‌عنوان دادستان کار کرده است. وی هنوز هم به‌صورت رسمی از وظیفه‌اش برکنار نشده است. احمد در صحبت با روزنامه ۸صبح گفت که به دلیل تهدیدات امنیتی از سوی زندانیان آزاده شده و دیدگاه منفی نظامیان حکومت سرپرست طالبان نسبت به سارنوالان و قاضیان، بیش از چهار ماه می‌شود که در بی‌سرنوشتی و حبس خان­گی به سر می‌برد. وی افزود که تصور زندانیان آزاده شده این است که دادستان‌ها براساس عقده‌های شخصی آنان را به حبس محکوم کرده بوده‌اند. احمد تصریح کرد: «بیش از چهار ماه می‌شود که به دلیل تحولات اخیر بی‌سرنوشت استیم. یک تعداد از زندانیان حکومت پیشین که آزاد شده‌اند، در جست‌وجوی انتقام گرفتن استند. ما در حبس خانهگی به سر می‌بریم و پس از چند مدتی مجبور می‌شویم که خانه‌های خود را تغییر بدهیم.»

در همین حال زرمینه (نام مستعار) که از چند سال به این‌سو به‌عنوان دادستان در پنجشیر کار می‌کند، نیز در صحبت با روزنامه ۸صبح گفت: «در کنار تهدیدات امنیتی، حقوق چهار‌ماهه ما پرداخت نشده است. طالبان مثل ادارات دیگر، زنان را در دادستانی‌‌ها اجازه کار نمی‌دهند. از حکومت سرپرست طالبان می‌خواهیم که ما را از بی‌سرنوشتی بیرون کند و همچنان اگر جامعه جهانی در قسمت امنیت ما توجه نکند، جهان شاهد از دست دادن بیش‌تر دادستان‌ها خواهد بود.»

این سارنوالان ادعا می‌کنند که تا هنوز چندین‌بار به خاطر تامین امنیت و برگشتن به وظایف‌شان نزد مقام‌های طالبان مراجعه کرده‌، اما طالبان گفته‌اند که دادستان‌ها و قاضیان حکومت پیشین در حکومت‌ آن‌ها جایی ندارند.

در همین حال سعید خوستی، سخنگوی وزارت داخله حکومت سرپرست طالبان، در مورد امنیت این سارنوالان می‌گوید که طالبان عفو عمومی اعلام کرده‌اند و امنیت همه به شمول سارنوالان را تامین می‌کنند. وی افزود: «برای کارمندان حکومت پیشین اطمینان می‌دهیم که امارت اسلامی عفو عمومی کرده و امنیت‌شان را تامین می‌کنیم و فرصت می‌دهیم که در کشور خود زنده‌گی کنند و اگر از کدام طرف برای آنان مشکل ایجاد می‌شود، ما پاسخگو استیم.»

از جانب دیگر مشتری دانش، رییس عمومی بخش منع آزار و اذیت زنان در لوی‌سارنوالی کشور، نیز با ابراز نگرانی از مواجه بودن کارمندان این نهاد با تهدیدات بلند امنیتی از سوی زندانیان آزاد شده، می‌گوید که پس از حاکمیت طالبان بر کشور، بیش از بیست دادستان در سراسر کشور از سوی افراد تفنگ‌دار ناشناس کشته شده‌اند. به گفته خانم دانش، تا کنون حکومت سرپرست طالبان به پرونده‌های کشته شدن دادستان‌ها رسیدگی نکرده است.

وی گفت: «امارت اسلامی در اولین اقدام خود زندانیان را بدون قید‌و‌شرط آزاد کرد. آزادی آنان یک تهدید بزرگ فراراه دادستانان است. متاسفانه از آن زمان تا کنون تقریباً ۲۰ تن از همکاران خود را در اثر حملات هدف‌مند مخالفان اداره لوی‌سارنوالی، از دست دادیم و اصلاً امارت اسلامی به قضیه‌های آنان رسیدگی نکرده و همچنان عاملان آن را بازداشت نکرده است.»

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که در پی فروپاشی حکومت پیشین، طالبان با رسیدن به شهرها، درهای زندان‌ها را به روی زندانیان باز کرد؛ اقدامی که نگرانی پی‌هم سارنوالان و قاضیان را با خود داشته است. هشت صبح

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا