افغانستان

برف‌باری و مسدود شدن راه‌های مواصلاتی؛ مشکلات مردم و بی‌پروایی طالبان

برف‌باری سنگین در مناطق مختلف افغانستان باعث شده است که راه‌های مواصلاتی در بسیاری از این مناطق مسدود شود و ده‌ها نفر در برف و سرما گیر بمانند.

روز یکشنبه مناطق مختلف افغانستان شاهد برف‌باری سنگین بود؛ برف‌باری که از سوی شهروندان این کشور را خوشحال کرد و از سوی دیگر، مشکلات جدی را نیز برای آنها خلق کرد.

این برف‌باری که پس از خشکسالی شدید سال گذشته اتفاق افتاده، بسیاری از شهروندان افغانستان را در کابل و مراکز ولایت‌های این کشور خوشحال کرده است و آنها امیدوار هستند که سال آینده دست کم از نگاه خشکسالی، تحت فشار قرار نگیرند.

اما با وجود این خوشحالی، برفباری برای شماری دیگر از شهروندان افغانستان بدون خلق جنجال و مشکل نبوده است.

منابع محلی گزارش داده‌اند که برف‌باری در مناطق مرکزی افغانستان باعث مسدود شدن راه‌های مواصلاتی و گیرماندن ده‌ها مسافر در کوتل‌های سرد و پر از برف شده است.

بر اساس گزارش این منابع، راه‌های مواصلاتی ولایت غور در مرکز افغانستان به سمت کابل و راه‌های مواصلاتی بین ولایت دایکندی و بامیان در مسیر کوتل شاتو، مسدود شده است.

این منابع می‌گویند که تنها در مسیر غور – کابل، حدود 14 موتر مسافربری و بیش از 150 مسافر گیرمانده‌اند و هنوز کسی برای نجات آنها اقدام نکرده است.

برف‌باری و مشکلات مردم
عمده‌ترین مشکلی که برف‌باری برای مردم در ولایت‌های افغانستان خلق می‌کند، مسدود شدن راه‌های مواصلاتی به سمت کابل و سایر شهرهای بزرگ افغانستان است.

مردم در بسیاری از ولایت‌های افغانستان، به خصوص مناطق مرکزی افغانستان که محل سکونت شیعیان هزاره است، به دلیل نبود بیمارستان‌های مجهز و پزشکان مجرب، برای تداوی بیماران به کابل می‌آیند.

اما زمانی که راه‌های مواصلاتی به دلیل برف‌باری مسدود می‌شود، بسیاری از بیماران در کوتل‌های سرد، به دلیل نبود امدادگران، در معرض خطر مرگ قرار می‌گیرند.

علاوه بر این، مواد خوراکه به بسیاری از ولایت‌های افغانستان از طریق شهرهای بزرگ ارسال می‌شود و زمانی که راه‌های مواصلاتی این شهرها به ولایات مسدود شود، ولایت‌ها با کمبود مواد غذایی مواجه می‌شوند و قیمت‌ها نیز چندین برابر می‌شود.

این مشکلات در شرایط کنونی که مردم با فقر اقتصادی و محدودیت‌های شدید گروه طالبان دست و پنجه نرم می‌کنند، آنها را در معرض خطر بیشتر مرگ، قحطی و گرسنگی قرار می‌دهد.

نظر به شرایط جغرافیایی افغانستان، ساکنان ولایت‌های مرکزی این کشور از اثر حوادث طبیعی همانند برف‌باری‌های سنگین، بیشترین مشکلات را متحمل می‌شوند و این مناطق از جمله آسیب‌پذیرترین مناطق کشور به شمار می‌رود.

بی‌پروایی طالبان
حدود بیست و چهار ساعت از برفباری‌های سنگین در افغانستان و مسدود شدن راه‌های مواصلاتی بر روی شهروندان می‌گذرد.

اما گروه طالبان که اکنون کنترل اداره ملی مبارزه با حوادث طبیعی را در اختیار دارد، تاکنون هیچ‌گونه اقدامی برای پاک‌کاری راه‌های مواصلاتی از برف و بازگشایی آن‌ها بر روی ترافیک، انجام نداده است.

گروه طالبان همچنین تاکنون هیچ‌گونه تیم نجات و امداد رسان برای نجات افراد گیرمانده در برف و سرما، نفرستاده‌اند و مسافران گیرمانده در برف، مجبور هستند آنقدر منتظر بمانند که راه‌های مواصلاتی به صورت طبیعی و یا توسط مردم محل باز شود.

بی‌پروایی گروه طالبان در قبال چنین حوادثی، باعث می‌شود که جان انسان‌های زیادی در معرض خطر مرگ قرار گیرند؛ از جمله افراد بیمار، زنان و کودکان.

در دوره نظام جمهوریت، بعد از برف‌باری‌های سنگین، ادارات مسئول به صورت فوری تلاش‌ها برای نجات افراد گیرمانده در برف و سرما و بازگشایی راه‌های مواصلاتی را آغاز می‌کردند.

اما اکنون انگار بازگشایی راه‌های مواصلاتی بر روی مردم و نجات افراد گیرمانده در برفباری‌های سنگین، اهمیتی برای ادارات زیر کنترل گروه طالبان ندارد.

طالبان در یک و نیم سال گذشته نشان داده‌اند که در امر مدیریت حوادث طبیعی و رسیدگی به افراد آسیب دیده، ناکام بوده‌اند و به دلیل ناکارآمدی مدیریتی این گروه، صدها نفر در حوادث طبیعی در این مدت، جان خود را از دست داده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا