افغانستانجهان

رقص قطر به ساز آمریکا؛ «از ایجاد دفتر سیاسی تا تسلط طالبان بر افغانستان» / گزارش شفقنا

وزیران امور خارجه آمریکا و قطر در یک تماس تلفنی، در مورد وضعیت جاری و تحولات در افغانستان گفتگو کرده‌اند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه قطر اعلام کرده که با عبدالرحمان آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر گفتگو کرده است و از کمک‌های این کشور به آمریکا برای حمایت از مردم افغانستان، سپاسگزاری کرده است.

وزارت خارجه‌ قطر نیز در خبرنامه‌ای گفته است که در این تماس تلفنی، روابط دوجانبه بین دو کشور و تعدادی از مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، به‌ویژه تحولات افغانستان و بحران روسیه و اوکراین مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

جزئیات بیشتری در مورد این گفتگوی تلفنی منتشر نشده است و مشخص نیست که دو طرف به چه توافقاتی دست یافته‌اند و از چه زاویه‌ای به مسائل و تحولات افغانستان پرداخته‌اند.

در جریان مذاکرات صلح میان گروه طالبان و آمریکا و پس از آن، قطر با آمریکا همکاری نزدیک داشته است.

پس از تسلط گروه طالبان و خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان، سفارت آمریکا در افغانستان مسدود شد، اما اکنون این سفارت فعالیت خود را از کشور قطر ادامه می‌دهد.

قطر و ایجاد دفتر برای طالبان
گروه طالبان پس از سرنگونی در سال 2001 میلادی، به شدت در انزوا قرار داشت و بسیاری از رهبران این گروه در زندان گوانتامو بسر می‌بردند.

اما پس از سال 2014 که آمریکا روند خروج نیروهایش از افغانستان را شروع کرد و همزمان در تلاش شد تا با گروه طالبان، مذاکره و گفتگو کند، علاوه بر اینکه این گروه آهسته آهسته از انزوای بین‌المللی خارج شد، دفتر سیاسی آنها در قطر نیز بازگشایی شد.

این دفتر در سال 1392 با پرچم سفید گروه طالبان و با تابلوی «امارت اسلامی افغانستان» در شهر دوحه، پایتخت قطر، گشایش یافت.

در آن زمان، حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان واکنش تندی به بازگشایی این دفتر نشان داد و دور چهارم مذاکره بر سر قرارداد امنیتی با آمریکا را به دلیل «تناقض در گفتار و عمل آمریکا» در رابطه به روند صلح افغانستان، به تعلیق درآورد.

با وجود که اینکه تا سال 1392 خورشیدی بسیاری از کشورهای جهان طالبان را یک گروه تروریستی می‌دانستند، اما قطر به درخواست آمریکا به این گروه اجازه داد که دفتر سیاسی خود را به صورت رسمی در این کشور بگشاید.

از آن زمان، نقش قطر به همکاری آمریکا در حمایت از گروه طالبان، هر روز برجسته تر شده رفت و این حمایت تاکنون از سوی این کشور ادامه دارد.

قطر و میزبانی مذاکرات صلح آمریکا و طالبان
در پی بازگشایی دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر، حمایت‌های آمریکا از بازگشت گروه طالبان به قدرت در افغانستان، هر روز بیشتر علنی شد.

این کشور با دور زدن دولت افغانستان، مذاکرات صلح با گروه طالبان را به میزبانی قطر آغاز کرد و برای ده‌ها نفر از اعضای گروه طالبان که در فهرست سیاه سازمان ملل قرار داشت، اجازه اقامت در لوکس ترین هوتل‌ها در قطر داده شد.

مذاکرات صلح بین آمریکا و گروه طالبان برای دوره‌های مختلف در قطر ادامه یافت، اما در عین زمان، مذاکرات صلح با دولت افغانستان از سوی زلمی خلیل زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان، سبوتاژ شد و او با شماری از چهره‌های منتقد حکومت پیشین افغانستان، هیچ‌گاه نگذاشتند که مذاکره واقعی صلح در افغانستان آغاز یابد.

در نهایت مذاکرات بین آمریکا و گروه طالبان منجر به امضای یک توافق نامه شد که بر اساس آن آمریکا از افغانستان خارج شد و گروه طالبان با همکاری این کشور بر افغانستان مسلط شد.

قطر در این میان، همواره به درخواست آمریکا از گروه طالبان حمایت کرده است و هیچگاه محدودیتی بر اعضای این گروه که اکثر آنها در فهرست تروریست‌های بین‌المللی قرار دارند، وضع نکرده است.

اکنون نیز قطر از گروه طالبان حمایت سیاسی و اقتصادی می‌کند و در همکاری و همسویی با آمریکا، در تلاش لابی برای گروه طالبان و فراهم سازی زمینه تعامل کشورها با این گروه است.

قطر با رقصیدن با ساز آمریکا، تبدیل به کشوری شد که در سقوط نظام جمهوری در افغانستان و تسلط دوباره گروه طالبان بر این کشور، نقش بسیار عمده داشت.

واکنش‌های کنونی این کشور در رابطه با تصمیمات واپس‌گرایانه و افراطگرایانه گروه طالبان را می‌توان نوعی اشک تمساع برای فریب اذهان عامه دانست.

بدون تردید مردم افغانستان نقش کشور قطر را در راستای به قدرت رسیدن یک گروه تروریستی در افغانستان فراموش نخواهد کرد و این مسئله در تاریخ روابط دو کشور محاسبه خواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا