افغانستان

رییس الوزرای طالبان دستور بررسی داد طالبان بررسی پرونده پنچشیری ها در زندان را آغاز کردند

به نظر می رسد که طالبان در پیوند به نقض زندانیان، اسیران جنگی و بازداشت های خودسرانه به شدت زیر فشار افکار جامعه و جامعه جهانی قرار دارند.

ملا محمد حسن آخند، رییس الورزای طالبان دستور بررسی پرونده پنچشیری های زندانی را داده است.

به دستور این مقام بلندپایه طالبان، کمیسیون شش نفری به ریاست مولوی ندا محمد ندیم، والی کابل موظف شده است که این پرونده ها را بررسی کند.

در توییتی که از سوی خبرگزاری باختر درکنترول طالبان منتشر شده آمده است که این کمیسیون تمامی پرونده افرادیکه در جریان عملیات نظامی در پنچشیر گرفتار شدند، دوباره بررسی می کند.

در توییت نوشته شده است که این افراد در حال حاضر در زندان های کابل زندانی اند.

در باره شمار دقیق این زندانیان چیزی گفته نشده است اما پیشتر مولوی حسام‌الدین حسام، رییس پیشین شورای علمای افغانستان و از اعضای ارشد جبهه‌ مقاومت‌ ملی ادعا کرد که طالبان بیش از ۵۴۰۰ باشنده پنجشیر را زندانی کرده‌اند.

آقای حسام دلیل بازداشت این افراد را پنجشیری بودن، تضعیف روحیه ماموران جبهه مقاومت ملی، نسل‌کشی، اخاذی و بهره‌گیری اقتصادی و استخباراتی خوانده است.

هیات طالبان
کمیسیون شش نفری به ریاست مولوی ندا محمد ندیم، والی کابل موظف شده است که پرونده های زندانیان را بررسی کند.

در تازه ترین مورد از این دست، طالبان دستکم ۵۷ تن را از ولسوالی آبشار به اتهام حمله به این نیروها دستگیر کردند. بازداشت شدگان ریش سفیدان، جوانان و نوجوانان دانش آموز از باشندگان قریه باباعلی از مربوطات ولسوالی آبشار هستند.

باشنده‌گان پنجشیر تأیید کردند که از زمان حاکمیت طالبان تاکنون صدها باشنده این ولایت به اتهام همکاری با جبهه مقاومت‌ ملی بازداشت شده‌اند.

طالبان در مناطق تحت منازعه به ویژه پنچشیر به نقض حقوق بشر و ارتکاب جنایت جنگی علیه باشندگان و اسیران جنگی متهم شدند.

این در حالیست که پیشتر ملا هیبت الله آخند زاده به روسای استخبارت این گروه فرمان داد تا به بازداشت های خودسرانه پایان دهند.

ملا هیبت الله گفته است در صورت موجودیت سند و شواهد فرد دستگیر شده به محکمه برای صدور حکم سپرده شود. این فرمان در اوج نگرانی ها از بازداشت های خودسرانه طالبان عمدتا در مناطق در حال منازعه صادر شده است.

چند روز پیش، صلاح الدین یک جوان پنچشیری زیر شکنجه در ریاست ۴۰ اداره استخبارات طالبان در کابل جان داده است.

طالبان بعدا جسد او را به خانواده اش تحویل دادند، او باشنده اصلی آبدره ولسوالی عنابه ولایت پنچشیر بود،

بستگان صلاح الدین می گویند که در جسد او آثار ضرب و جرح شدید و خفه گی دیده می شود.

قبلا هم طالبان اجساد دو تن از نیروی های جبهه مقاومت ملی که در کوه های کوکزار در ولسوالی دره دفن بودند را از قبر بیرون کردند. طالبان گمان می کردند این اجساد با سلاح و جنگ افزار دفن شدند.

اجساد به وساطت و همکاری صلیب سرخ دوباره دفن شد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا