افغانستانجهان

جنگ اوکراین؛ دفاع نماینده افغانستان از رای به محکومیت روسیه در سازمان ملل

سارژدافیر و مسوول نمایندگی دایمی افغانستان در ملل متحد روز سه شنبه اول مارچ (دهم حوت) گفت که در اسامبلهٔ عمومی این سازمان بر ضد تجاوز روسیه بر اوکراین رای می دهد.

نصیر احمد فایق در یک پیام ایمیل به صدای امریکا گفت که به نمایندگی از افغانستان، با رعایت اصول روابط بین المللی، در قطعنامهٔ سازمان ملل متحد با تجاوز روسیه بر اوکراین مخالفت می کند.

آقای فایق گفت:‌ “حملهٔ روسیه بالای اوکراین نقض صریح قوانین بین الملل و منشور ملل متحد می باشد که در آن روی احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشور‌ها و خود داری از تهدید و استفاده از زور در برابر استقلالیت سیاسی، حاکمیت کشور‌ها و دریافت راه حل مسالمت آمیز منازعات بین الدول تاکید شده است.”

آقای فایق همچنین افزود که “افغانستان که خود متاثر از جنگ، تجاوز و تهاجم قدرت‌های بیرونی بوده و مردم آن، آنرا تجربه کرده است، همواره حامی و خواستار احترام به اصول منشور ملل متحد و دریافت راه حل صلح جویانه از طریق گفتگو و مذاکره میباشد. این موقف در حقیقت حمایت از حق حاکمیت و تمامیت ارضی کشور‌های کوچک و بزرگ و مخالفت با تهاجم نظامی میباشد.”

قبل بر این، وزارت خارجه طالبان به تاریخ ۲۵ فبروری (ششم حوت) با نشر اعلامیه‌ای روسیه و اوکراین را به بردباری دعوت کرد، اما تاکید کرد که این گروه در جنگ میان مسکو و کیف، پالیسی بی‌طرفی را اختیار می کند.

در اعلامیه وزارت خارجهٔ حکومت طالبان آمده است: “امارت اسلامی افغانستان بر اساس سیاست خارجی بی‌طرف از جوانب جنگ می‌خواهد که بحران کنونی اوکراین را از طریق گفتگو و مسالمت‌آمیز حل کنند.”

طالبان پس از مسلط شدن مجدد در اگست ۲۰۲۱ میلادی، سهیل شاهین، سخنگوی این گروه در قطر را به نمایندگی دایمی افغانستان در ملل متحد معرفی کرد، اما درخواست طالبان از سوی این سازمان بین المللی رد شد و در حال حاضر، نصیر احمد فایق از افغانستان نمایندگی می کند.

در همین حال، خبرگزاری فرانس پرس گزارش داده است که حکومت نظامی میانمار نیز نه تنها به قطعنامهٔ سازمان ملل در برابر تجاوز روسیه بر اوکراین رای مثبت می دهد، بلکه به صورت مشترک از این قطعنامه حمایت می کند.

قبل بر این حکومت نظامی میانمار به تاریخ ۲۴ فبروری (پنجم حوت) حمایت خود را از حملهٔ نظامی روسیه به اوکراین اعلام کرد.

جنرال زاو مین تون، سخنگوی شورای نظامی میانمار، در مصاحبه‌ای با صدای امریکا، گفت که به دو دلیل عمده از تهاجم روسیه بر اوکراین حمایت می‌کند.

آقای تون گفت:‌‌ “نخست، روسیه برای تحکیم حاکمیت خود کار کرده است. فکر می‌کنم این کاری درستی است که انجام داد. دوم،‌ به جهان نشان داد که روسیه یک قدرت جهانی است.”

روسیه یکی از معدود کشور‌های جهان است که از شورای نظامی میانمار که به تاریخ اول فبروری ۲۰۲۱ میلادی از طریق کودتا قدرت را غضب کرد، حمایت کرده است.

در عین حال،‌ سفیران اتحادیهٔ اروپا در ملل متحد، روز سه شنبه با نشر یک اعلامیه از حکومت پاکستان خواستند تا با رعایت منشور سازمان ملل متحده از قطعنامهٔ اضطراری این سازمان حمایت کرده و حملهٔ روسیه بر اوکراین را محکوم کند.

پاکستان در رای گیری روز دوشنبه شورای حقوق بشر سازمان ملل که خواستار بحث فوری درباره جنگ میان روسیه و اوکراین شده بود، رای ممتنع داد و خواهان حل این جنگ از طریق مذاکره شد.

بر خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت ملل متحد،‌ قطعنامه‌های اسامبله عمومی این سازمان جنبهٔ الزامی ندارند، اما رای اکثریت کشور‌ها بر ضد حملهٔ تهاجمی روسیه بر اوکراین، نماینگر انزوای بیشتر مسکو در سطح جهان است.

از جمله ۱۹۳ کشور، نزدیک به ۱۰۰ کشور جهان در ملل متحد به صورت مشترک از قطعنامهٔ اسامبله عمومی این سازمان حمایت کرده اند. قبل بر این، روسیه هفتهٔ گذشته قطعنامهٔ مشابه را در شورای امنیت این سازمان ویتو کرد.

ایالات متحده، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا پنج عضو دایمی شورای امنیت ملل متحد اند که از حق ویتو برخوردارند.

در این قطعنامه که کاپی آن به دسترس خبرگزاری فراس پرس رسیده است،‌ حملهٔ نظامی مسکو بر کیف و “افزایش آمادگی قوای هسته‌ای روسیه” محکوم شده است.

این قطعنامه همچنین خواهان خروج فوری قوای روسی از اوکراین شده و مجددا به حاکمیت اوکراین تاکید کرده است.

برای اینکه این قطعنامه تصویب شود، دو‌-سوم حصهٔ اعضای این سازمان باید رای مثبت بدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا