افغانستانجهان

قنسلگری روسیه در بلخ فعالیتش را از سر گرفت

ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه برای افغانستان در گفتگو با خبرگزاری تاس از فعالیت قنسلگری روسیه در ولایت بلخ خبر داده است.

وزارت امور خارجه طالبان نیز از سر گیری فعالیت این قنسولگری در بلخ خبر می‌دهد.

روسیه قنسلگری اش را در بلخ در ماه جولای ۲۰۲۱ میلادی در پی افزایش حمله های طالبان بر ولایت های شمال در افغانستان و پیش تر سرنگوی حکومت پیشین بسته بود.

احمد ضیا تکل معاون سخنگوی وزارت امور خارجه طالبان می گوید که این قنسول گری چند ماه پیش آماده گی های فنی را برای از سرگیری فعالیتش در بلخ آغاز کرده بود و اکنون این قنسل گری باز شده است.

این قنلسول گری در بلخ هنگامی فعالیتش را از سر می گیرد که این ولایت در یک ماه اخیر گواه حضور گسترده داعش بوده است.

سفارت روسیه در کابل در ماه سنبه پارسال هدف یک حمله انتحاری قرار گرفت. انتحار کننده یی مواد انفجاری همراهش را در نزدیک دروازه ورودی این سفارت در جاده دارالامان منفجر ساخت . در این رویداد ده تن به شمول دو دیپلومات روسی کشته شدند. مسوولیت این رویداد را داعش پذیرفت. سفارت روسیه بعد از این حمله تمامی خدمات قنسولی اش را در افغانستان متوقف ساخت.

روسیه با طالبان در چهار سال گذشته روابط نزدیکی دارد.

این قنسول گری در حالی فعالیتش را در بلخ از سر می گیرد که طالبان دو شنبه شب ادعا کرده اند که بر مخفی گاه های داعش در ولایت بلخ و نیمروز حمله کرده اندو شماری از داعشیان را کشتند.

در دو هفته گذشته گروه داعش تنها در شهر مزار شریف دو حمله انجام داده است. در حمله نخست این گروه به روز ۱۸ ماه حوت ۱۴۰۱ هجری خورشیدی محمد داوود مزمل والی طالبان برای ولایت بلخ کشته شد. مسوولیت این حمله را داعش پذیرفت. این در واقع بلند پایه ترین مقام طالبان بود که از سوی گروه داعش کشته شد.

دو روز پس از این رویداد، به روز ۲۰ ماه حوت انفجاری در مرکز فرهنگی تبیان هنگامی رخ داد که شمار زیادی از خبرنگاران در مراسمی زیر نام «مهدودیت، رسانه ها و ترویج فرهنگ» حضور داشتند. مسوولیت این حمله را نیز داعش پذیرفت.

پیش از این ضمیر کابلوف نفرستاده ویژه روسیه برای افغانستان از قدرت گیری داعش در این کشور هشدار داده است.

هفته پیش شمعریز نعمان افضل از افسران پیشین استخبارات نظامی پاکستان از افزایش تهدید داعش در افغانستان خبر داد و گفت که داعش در حال سربازگیری در افغانستان است و در آینده های نه چندان دور برای طالبان به یک درد سر بزرگ مبدل خواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا