افغانستان

قاری صلاح‌الدین ایوبی فرمانده با نفوذ طالبان از صف این گروه جدا شد

چهار منبع نزدیک به قاری صلاح‌الدین در گفتگو با آمو جدایی این فرمانده ازبیک‌تبار طالبان در فاریاب را تایید می‌کنند.

یک منبع که با آقای ایوبی رابطه نزدیک دارد می‌گوید که صلاح الدین ایوبی این تصمیم را در هماهنگی با عبدالسلام حنفی، مخدوم عالم و قاری فصیح‌الدین گرفته‌است.

به گفته این منبع، آقای ایوبی تصمیم ایجاد جبهه‌‌ای بر ضد طالبان را ندارد.

یکی از نزدیکان دیگر این فرمانده می‌گوید: «قاری صلاح‌الدین رفته خانه‌اش گفته که دیگر کابل بر نمی‌گردد.»

یک منبع دیگر نیز از ولایت فاریاب می‌گوید که قاری صلاح‌الدین اکنون در زاد‌گاه‌اش در قریه‌ی میرشادی ولسوالی آلمار ولایت فاریاب است.

خواستیم دیدگاه طالبان در باره این گزارش داشته باشیم اما ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی این گروه به پیام‌های آمو پاسخ نداد.

صلاح‌الدین ایوبی کیست؟

صلاح‌الدین ایوبی از فرماندهان برجسته ازبیک‌تبار طالبان است که در ۲۴ اسد ۱۴۰۰ پس از فرار محمد اشرف غنی، ارگ ریاست جمهوری را به کنترول خود درآورد.

ایوبی پس از تسلط طالبان منحیث رییس ارکان قول اردوی منصوری (تندر) که در جنوب شرق افغانستان، قرار دارد گماشته شد.

یک ماه پس از آن، آژانس خبری باختر، رسانه مربوط به طالبان، خبر مقرری‌اش در معینیت وزارت انکشاف دهات را منتشر کرد اما وی این سمت را نپذیرفت.

صلاح‌الدین ایوبی از قوم ازبیک و ساکن ولایت فاریاب در شمال افغانستان است. او بیش از ده‌سال صف طالبان در برابر نیروهای امنیتی دوره‌ی جمهوریت جنگیده است.

این فرمانده طالبان در ۱۰ سنبله ۱۳۹۴ که در آن زمان والی نام نهاد طالبان در فاریاب بود هنگام سفر به پاکستان در ولسوالی شیندند هرات، از سوی نیروهای امنیت ملی آن وقت بازداشت شد.

ایوبی پس از چهار سال در ریاست امنیت ملی به تاریخ ۶ جوزا ۱۳۹۸ از زندان امنیت ملی فرار کرد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان به تاریخ ۱۶ جوزا ۱۳۹۸ در صفحه تویترش نوشت که قاری صلاح‌الدین پس از سه سال زندان از زندان امنیت ملی موفق به فرار شده‌است.

رسانه‌ها در آن زمان گزارش دادند که همزمان با نشر خبر فرار ایوبی از زندان امنیت ملی، به نقل از وزارت دفاع آن وقت ۸۳، زندانی نیروهای امنیتی از ولسوالی قیصار از زندان طالبان آزاد شده بودند.

اما اعضای شورای ولایتی فاریاب به رسانه‌ها گفته بودند که قاری صلاح‌الدین در برابر رهایی این ۸۳ زندانی نیروهای امنیتی از زندان امنیت ملی رها شده‌است.

پیش ازین مخدوم عالم، یکی دیگر از فرماندهان ازبیک تبار طالبان ظاهرن به اتهام آدم‌ربایی از سوی اداره استخبارات طالبان بازداشت شده بود که بازداشت آقای عالم اعتراضات گسترده‌ای دو روزه را در ولایت فاریاب به همراه داشت و منجر به کشته شدن دو فرد ملکی و سه عضو طالبان شده بود.

افراد ازبیک‌تبار طالبان بدنه عمده آنان در ولایت‌های شمالی را تشکیل می‌دهند و گفته می‌شود که این افراد سال گذشته در سقوط شماری از ولایت‌های شمالی افغانستان به دست طالبان نقش عمده داشته‌اند.

دکمه بازگشت به بالا