افغانستاناقتصادجهان

کانادا: برنامه مشخصی برای کمک به افغانستان نداریم

با وجود ابراز نگرانی‌ها از بحران افغانستان، دولت کانادا اعلام کرده که هیچ برنامه مشخصی برای کمک به افغانستان ندارد.

جاستین ترودو؛ نخست‌وزیر کانادا شامگاه چهارشنبه، ۲۰ میزان اعلام کرد که این کشور هیچ برنامه مشخصی ندارد تا مطابق آن گروه‌های کمک‌رسان کانادایی به بحران انسانی در افغانستان رسیدگی کنند.

بربنیاد گزارش‌ها، مقامات کانادایی به گروه‌های امدارسان هشدار داده‌اند که خرید مواد غذایی به منظور کمک به مردم افغانستان یا پرداخت پول و حمل‌و‌نقل آن در این کشور، مالیاتی را برای طالبان در پی خواهد داشت که می‌تواند با قوانین ضد تروریستی مغایرت داشته باشد.

در همین حال، لیبرال‌ها در کانادا می‌گویند که می‌خواهند راه‌حلی برای این معضل پیدا کنند؛ اما نخست‌وزیر این کشور در پاسخ به این پرسش که دولت فدرال چه زمانی وضعیت را اصلاح خواهد کرد، جدول زمانی مشخصی ارائه نکرده‌است.

آقای ترودو در یک نشست خبری در اونت کانادا به خبرنگاران گفته است که «ما می‌دانیم که حمایت از مردم افغانستان چقدر مهم است. ما به بررسی چگونگی ارائه کمک‌های‌مان ادامه خواهیم داد.»

در همین حال، اتاوا گفته‌است که «دولت کانادا قصد ندارد رژیم طالبان را به‌عنوان دولت افغانستان به رسمیت بشناسد»، نکته‌ای که ترودو بار دیگر آن را تکرار کرد.

این در حالی است که افغانستان با کمبود مواد غذایی و تجهیزات درمانی مواجه است و این وضعیت به دلیل تحریم‌های بین‌المللی و حوادث اخیر افزایش یافته است.

در همین حال، سازمان جهانی حفاظت از کودکان اخیرا با ابراز نگرانی از وضعیت کودکان در افغانستان گفت: کودکان در افغانستان به دلیل فقر و گرسنگی از آموزش باز مانده و به کارهای شاقه رو آورده‌اند.

از سوی دیگر، اوچا یا دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشری سازمان ملل متحد نیز با ابراز نگرانی از وضعیت افغانستان گفته: بیش از نیمی از جمعیت افغانستان برای زنده ماندن به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا