افغانستاناقتصاد

سرمای بی‌سابقه هوا در بادغیس؛ ۱۰۰۰ راس مواشی یخ زدند

شماری از باشندگان بادغیس می‌گویند که برف باری‌های اخیر و سرمای شدید در برخی از ولسوالی‌های این ولایت سبب تلف شدن نزدیک به ۱۰۰۰ مواشی آنان شده است.

شمس‌الدین، یکی از مالداران ولسوالی قادس بادغیس می‌گوید: «۴۰۰ راس گوسفند و بز از من و پسر خاله‌هایم از شدت سرما یخ زدند و مردند.»

محمد جمعه، یکی دیگر از مالداران روستای گلچین ولسوالی قادس بادغیس که حدود ۸۰ راس مواشی دارد، نیز می‌گوید که شماری از این مواشی‌هایم به دلیل برف باری و سردی هوا تلف شده است. «در این چند روز که هوا بسیار سرد شده ۲۰ راس مواشی از من یخ زده و مردند. در همین قریه ما و قریه‌های همجوار ما مواشی زیادی به خاطر سردی های زیاد تلف شدند و حدود یک هزار گوسفند و بز تلف شدند.»

دامداران بادغیس همچنان می‌گویند که سردی هوا امسال آنان را متضرر کرده و تاهنوز دولت (طالبان) و مؤسسات هیچ کمکی به آنان نکرده‌اند.

دامداری تنها منبع درآمد باشندگان ولسوالی قادس است و آنها با از دست دادن مواشی خود خسارت زیادی دیده‌اند.

در همین حال، برخی منابع در بادغیس که نمی‌خواهند نامی از آنان برده شود به خبرنگار تلویزیون آمو می‌گویند که متاسفانه مالداران آگاهی ندارند که چگونه مواشی خود را از سرمای زمستان حفاظت کنند، همچنان طویله‌های معیاری ندارند. امسال هم به دلیل خشکسالی نتوانسته‌اند علوفه کافی جمع‌آوری کنند و این باعث می‌شود که مواشی در هوای سرد بمانند و تلف شوند.

این درحالی است که کارشناسان امور دام می‌گویند که دامداران می‌توانند دام‌هایشان را با استفاده از بادشکن‌ها، ایجاد طویله های سرپوشیده و انتقال گل‌هها از نقاط مرتفع به کمتر مرتفع از سردی هوا نجات دهند.

مسئولان محلی طالبان در بادغیس تلف شدن مواشی دامداران را تایید کرده‌اند، اما از جبران خسارت دامداران چیزی نگفته‌اند.

یک مرد در سرمای سرپل جان باخت

منابع محلی در ولایت سرپل می‌گوید که سرمای هوا در ولایت سرپل سبب جان باختن یک فرد معتاد و ۲۳۰ راس گوسفند شده است.

منابع می‌گویند که این فرد معتاد در قریه فرشقان ولسوالی سانچارک به دلیل سردی هوا جان باخته است و ۱۰۰ راس گوسفند در قریه چراس والسوالی کوهستانات، ۸۰ راس گوسفند در قریه سبزه والسوالی سوزمه قلعه ولایت سرپل تلف شده است.

منابع همچنان به خبرنگار تلویزیون آمو میگوید که ۵۰ راس گوسفند دیگر نیز در قریه خم سفید این ولسوالی به دلیل سردی هوا تلف شده است.

سرمای هوا و برف باری سبب مسدود شدن راه‌های مواصلاتی در ولایت سرپل شده است.

در حال حاضر درجه سردی هوا در ولایت سرپل به منفی ۲۰ درجه است که در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است.

دفتر سازمان ملل یا اوچا در تازه‌ترین گزارش خود گفته است که تا آخر هفته جاری بیشتر ولایت‌های افغانستان سردی هوا منفی ۳۵ درجه سانتی‌گراد خواهد بود.

 

دکمه بازگشت به بالا