افغانستانجهان

طالبان: متقی با نمایندگان هیچ حزب سیاسی در ترکیه دیدار نکرده است

درحالیکه منابع خبری از دیدار اعضای حزب جنبش ملی افغانستان با وزیر خارجه طالبان در ترکیه خبر می‌دهند، وزارت خارجه طالبان اظهارداشت که متقی با نمایندگان هیچ حزب سیاسی از افغانستان دیدار نکرده است.
به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «عبدالقهار بلخی» سخنگوی وزارت خارجه طالبان در بیانیه‌ای اظهار داشت که «امیرخان متقی» وزیر خارجه و هیئت همراهش در سفر به ترکیه با با نمایندگان هیچ حزب سیاسی از افغانستان دیدار نکرده است.

این درحالی است که منابع گفته بودند شماری از اعضای رهبری حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان با موافقت «عبدالرشید دوستم» رهبر این حزب با وزیر خارجه طالبان و هیئت همراهش دیدار کردند.

سخنگوی وزارت خارجه طالبان در این بیانیه ضمن تایید دیدار متقی با شماری از اتباع افغانستان در سفارت این کشور در آنکارا تصریح کرد: «هیچ یک از افغان‌های مقیم ترکیه از حزب سیاسی‌ای نمایندگی نمی‌کردند.»

وی افزود: «قابل یادآوری است که نه از طرف امارت اسلامی و نه هم از طرف عبدالرشید دوستم، تقاضای ملاقات صورت نگرفته است.»

این درحالی است که در ادامه دیدارهای «امیرخان متقی» وزیر خارجه طالبان و هیئت همراهش در سفر به ترکیه، هیئتی از اعضای رهبری حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان نیز با هیئت طالبان دیدار کردند. پس از آنکه «عبدالرشید دوستم» رهبر حزب جنبش ملی از دیدار با هیئت طالبان امتناع کرده بود، شماری از اعضای ارشد این حزب با موافقت دوستم به دیدار هیئت طالبان رفتند.

سید انور سادات، شفیق فوزی، همایون خیری، مصباح ترکمن، فضل‌احمد بورگت، صلاح‌الدین برهانی، ظریف رحمت‌اوغلو، سنجر کارگر، مولوی عبدالله قرلق و نوراوغلی کارگر به نمایندگی از حزب جنبش ملی در محل اقامت امیرخان متقی با هیئت طالبان دیدار کردند.

نمایندگان حزب جنبش ملی هر یک انتقادات خود را از طالبان و ساختار دولت آن مطرح کردند، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

امیرخان متقی که به دعوت وزیر خارجه ترکیه در سفری رسمی به این کشور سفر کرده است، روز گذشته در یک نشست خبری گفته بود که وزارت خارجه طالبان با بسیاری از سفارتخانه‌های افغانستان در خارج این کشور در ارتباط است.

وی در دیدار از سفارت افغانستان در ترکیه گفته بود: اکثر سفارت‌ها با ما رابطه برقرار کرده‌اند، حقوق اکثرشان پرداخت شده، فضای اعتماد با اکثر دیپلمات‌های سابق ایجاد شده است، این روند جریان دارد و به تدریج تمام مشکلات حل خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا