افغانستان

تنش‌ها و سازش‌ها در قونسلگری افغانستان در استانبول

کارکنان کنسولگری افغانستان در استانبول مقرری طالبان را رد کرده و خود شان محمد امین یعقوبی مسئول امور قونسلی را به عنوان سرپرست تعیین کردند.

به گزارش خبرگزاری کوکچه امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان عبدالله صالحی پسر ضیا صالحی مشاور حمدالله محب در دولت پیشین را بجای ذبیح‌الله حسین‌خیل داماد امرالله صالح به حیث جنرال قنسول افغانستان در استانبول تعیین کرده است.

کارکنان کنسولگری افغانستان نیز در استانبول مقرری طالبان را رد کرده و خود شان محمد امین یعقوبی مسئول امور قونسلی را به عنوان سرپرست تعیین کردند.

دیپلماتان و کارمندان قونسلگری افغانستان در ترکیه، با رد سرپرستی که از سوی طالبان معرفی شده بودند، محمد‌امین یعقوبی، معاون این قونسلگری را به‌عنوان سرپرست تعیین کردند.

در این اطلاعیه نوشته شده است که جنرال قونسلگری افغانستان دراستانبول در خدمت هموطنان عزیز قرار داشته و امور قونسلی طبق معمول ادامه دارد.

در اطلاعیه‌ای که این قونسلگری روز دوشنبه، ۲۱ سنبله، نشر کرده، آمده است که برای رفع مشکل و خلای مدیریتی پیش‌آمده، آقای یعقوبی با تفاهم دیپلماتان و کارمندان این قونسلگری به‌حیث سرپرست تعیین شده است.

این در حالی است که اخیراً امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان، عبدالله صالحی را به‌حیث جنرال‌قونسل افغانستان در استانبول ترکیه تعیین کرده بود.

جنجال بر سر تعیین مسوول جدید قونسلگری افغانستان در استانبول ترکیه پس از آن آغاز شد که ذبیح‌الله حسین‌خیل، قونسل پیشین این سفارت، از سمت خود کناره‌گیری کرد و به استرالیا رفت.

در پی آن، وزارت خارجه طالبان به جنرال‌قنسولی افغانستان در ترکیه طی مکتوبی دستور داد که عبدالله صالحی، کارمند بست رتبه چهارم سکرتر اول، تا امر ثانی از امور قنسولی استانبول نظارت کند.

از سویی هم، امیر‌محمد رامین، سفیر افغانستان در ترکیه، در مکتوبی نوشته است که حبیب‌احمد خنجانی، مستشار این سفارت، از تمامی امور این جنرال‌قونسلگری وارسی خواهد کرد.

این سفارت در مکتوب خویش که به تاریخ ۱۹ سنبله صادر شده، گفته است که هیاتی را نیز توظیف کرده است تا «مسایل مالی، اداری، منابع عایداتی» و ترک وظیفه آقای حسین‌خیل را بررسی کند.

این در حالی است که ذبیح‌الله حسین‌خیل، جنرال‌قونسل افغانستان در ترکیه، گفته بود که به دلیل رد تعامل با طالبان، از سمتش در این سفارت کنار رفته است.

به گفته او، اوزگون ایرتوغرول، رییس عمومی حوزه آسیای وزارت امور خارجه ترکیه، در نشستی فاش کرد که طالبان خواهان جابه‌جایی دو تن از افراد خویش در جنرال‌قونسلی و حفظ روابط با آنان هستند.

جنرال قونسلگری جمهوری اسلامی افغانستان مقیم استانبول در این باره طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: « طوریکه آگاهی دارید متاسفانه بنابر مشکلات که در چند روز اخیر این جنرال قونسلگری به آن مواجه گردید و احتمال آن میرفت که امور کاری و ارایه خدمات به هموطنان عزیز به سکتگی روبرو گردد تلاش گردید جهت رفع آن با مشوره و تفاهم دیپلوماتان و کارمندان این نمایندگی، محترم محمد امین یعقوبی مسوول برحال امور قونسلی، جهت مدیریت خلا پیش آمده و تنظیم بهتر امور بعنوان سرپرست این نماینده گی معرفی گردید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا