افغانستانجهان

غول‌های نفتی جهان تولید خود را کاهش می‌دهند

عربستان سعودی و دیگر اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت و غیر عضو (اوپک‌ پلاس) روز یکشنبه به طور ناگهانی تصمیم گرفتند تا میزان تولید نفت‌شان را از آغاز ماه آینده به ۱.۱۶ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

عربستان سعودی بزرگ‌ترین صادر کننده نفت در جهان گفته است که این کاهش بیشتر یک اقدام پیشگیرانه و با هدف دستیابی به ثبات در بازار جهانی نفت است.

آگاهان بازار نفت به رویترز گفته‌اند که این تصمیم ناگهانی از روی احتیاط گرفته شده است و مداخله هم تاثیری روی این تصمیم نخواهد داشت.

جان دریسکول، مدیر مشاوره خدمات انرژی «جِ تی دی» گفت: «آنان می‌خواهند مطمئن شوند، زمانی که آخرین بشکه را تحویل می‌دهند، بازار از نفت پر نمی‌شود و می‌توانند این دو، هم عرضه و هم تقاضا را متعادل نگهدارند تا به قیمتی مورد نظر برسند؛ من فکر می‌کنم که قیمت مورد نظر ۸۰ دالر در هر بشکه است.»

وزارت انرژی عربستان سعودی اعلام کرده است که این کشور به گونه داوطلبانه از ماه می تا پایان سال ۲۰۲۳ میزان تولید خود را به ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد.

در همین حال، عراق به طور داوطلبانه از ماه می تا پایان سال جاری ۲۱۱ هزار بشکه، امارات متحده عربی ۱۴۴ هزار بشکه، کویت ۱۲۸ هزار، قزاقستان ۷۸ هزار، الجزایر ۴۸ هزار بشکه و عمان ۴۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهند داد.

از سویی هم، امریکا این تصمیم کشورهای تولید کننده نفت را «غیرعاقلانه» خوانده است.

جان دریسکول، مدیر مشاوره خدمات انرژی «جِ تی دی» گفت: «اگر این احتمال وجود داشته باشد که تقاضا بر اساس پیش‌بینی‌ها پیش نرود و اوضاع خوب تر نشود، آنان به پیش خواهند رفت و با هیچ اعتراضی از سوی غرب یا جو بایدن، کوچک‌ ترین انصرافی نخواهند کرد.»

این کارشناس بازار نفت همچنان گفته است که چین یکی از بزرگترین تقاضا کننده نفت در جهان است و رابطه ویژه این کشور با روسیه قطعا در فرآیند تصمیم گیری سازمان اوپک نقش داشته است.

به گفته وی شماری دیگر از اقتصادهای وابسته به انرژی در آسیا، مانند سنگاپور، در برابر کاهش تولید نفت آسیب پذیر خواهند بود.

انتظار می‌رفت که گروه (اوپک‌ پلاس) تصمیم قبلی خود مبنی بر کاهش تولید نفت تا ۲ میلیون بشکه در روز را تا دسامبر سال روان میلادی حفظ کند.

براساس محاسبات رویترز، این تعهدات، حجم کل کاهش تولید (اوپک‌ پلاس) را به ۳.۶۶ میلیون بشکه در روز یا معادل ۳.۷ درصد تقاضای جهانی می‌رساند.

در همین حال شماری از تحلیل‌گران گفته‌اند که این کاهش قیمت نفت در سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ را میان ۹۵ تا ۱۰۰ دالر در هر بشکه خواهد رساند.

دکمه بازگشت به بالا