افغانستاناقتصادنگاه‌ها

ذخایر ارزی افغانستان؛ روزگار دشوار مردم و نگرانی از حیف و میل سرمایه ملت

بعد از تسلط طالبان بر افغانستان، آمریکا بیش از هفت میلیارد دالر از ذخایر ارزی افغانستان در آن کشور را مسدود کرد تا طالبان نتواند به آن دسترسی داشته باشند؛ اما مذاکرات با طالبان برای آزاد سازی این پول‌ها، ادامه داشت.

بعد از کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده در افغانستان، گزارش‌های منتشر شد که آمریکا مذاکره با طالبان را برای آزاد سازی ذخایر ارزی افغانستان، متوقف می‌کند.

اما به تازگی خبرگزاری رویترز به نقل از سه منع گزارش داده که دولت آمریکا به مذاکره با طالبان بر سر آزاد سازی ذخایر ارزی افغانستان، ادامه می‌دهد.

این منابع به رویترز گفته‌اند که به رغم کشته شدن رهبر شبکه القاعده در کابل، آمریکا به مذاکرات با طالبان در مورد آزادسازی ذخایر ارزی افغانستان ادامه می‌دهد.

رویترز این تصمیم را با نگرانی واشنگتن از وقوع یک بحران انسانی در افغانستان مرتبط می‌داند زیرا سازمان ملل متحد هشدار داده است که با نزدیک شدن به زمستان، تقریبا نیمی از جمعیت این کشور با «گرسنگی حاد» روبرو خواهند شد.

منابع به رویترز گفته‌اند که مقامات وزارت امور خارجه و وزارت مالیه آمریکا در یک نشست توجیهی در ۱۱ اگست، بعد از حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در کابل که ایمن‌الظواهری را هدف قرار داد، به تحلیلگران مستقل گفته‌اند که آنها با وجود ناامیدی از کندی حرکت طالبان، مذاکرات را با این گروه دنبال خواهند کرد.

به گفته این منابع، بانک مرکزی افغانستان تحت مدیریت طالبان به کندی عمل می‌کند، طالبان دست روی دست گذاشته‌اند و این خشم مذاکره‌کنندگان آمریکا را برمی‌انگیزد.

در مذاکرات بین آمریکا و طالبان روی مکانیزمی برای آزاد سازی این پول توافق شده بود و آن این بود که این مقدار پول به یک «صندوق امانی» در کشور سوئیس انتقال داده شود و پرداخت پول از این صندق به کمک یک هیأت بین‌المللی و با دور زدن طالبان انجام شود.

طالبان تاکنون بارها از آمریکا خواسته که ذخایر ارزی افغانستان را آزاد کند تا به بحران اقتصادی رو به افزایش در این کشور، رسیدگی شود.

فقر و زندگی دشوار مردم
شهروندان افغانستان در یک سال گذشته که طالبان بر این کشور مسلط بوده‌اند، روزگار دشواری را سپری کرده‌اند و همواره با فقر و گرسنگی دست و پنجه نرم کرده‌اند.

در تازه‌ترین مورد، اداره هماهنگ کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل (اوچا) اعلام کرده که ۱۹ میلیون نفر در افغانستان با ناامنی غذایی روبرو هستند و برای کمک به آنها به ۲.۶ میلیارد دالر نیاز است.

بر اساس برآوردهای این نهاد مرتبط به سازمان ملل متحد، ۹۵ درصد از جمعیت افغانستان، نیاز به کمک‌های بشردوستانه دارد و بسیاری از خانواده‌ها در زمستان پیشرو، در شرایط بدی قرار خواهند داشت.

با وجود فراگیر شدن فقر در افغانستان بعد از تسلط دوباره طالبان بر این کشور، این گروه تاکنون هیچ‌گونه برنامه‌ای برای محو فقر و بهبود وضعیت اقتصادی افغانستان نداشته است.

علاوه بر گسترش فقر، قیمت مواد غذایی در بازارهای افغانستان نیز به شدت افزایش یافته است و بر اساس آماری که اداره هماهنگ کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل ارائه کرده است، قیمت‌ها در افغانستان ۳۰ درصد افزایش یافته است؛ اما شهروندان افغانستان می‌گویند که قیمت بسیاری از اجناس در بازارها، بیش ۷۰ درصد افزایش یافته است.

همچنین میزان بیکاری در افغانستان بعد از تسلط دوباره طالبان چندین برابر افزایش یافته است و این گروه بسیاری از کارمندان حکومت پیشین را از کار برکنار و خانه‌نشین کرده است.

بیکاری، فقر و افزایش قیمت‌ها باعث شده است که شهروندان افغانستان، یک سال زندگی زیر سلطه طالبان را با دشواری‌های فراوان سپری کنند.

نگرانی از حیف و میل سرمایه ملت
فقر شدید و بحران اقتصادی در افغانستان، ایجاب می‌کند که ذخایر ارزی این کشور که سرمایه ملی محسوب می‌شود، توسط آمریکا آزاد شود.

اما نبود یک حکومت پاسخگو و میکانیزم شفاف برای مصرف این پول، نگرانی‌ها از حیف و میل آن را توسط طالبان افزایش داده است.

شرف الدین، یکی از شهروندان افغانستان به خبرنگار شفقنا گفت که: «فقر بیداد می‌کند، گرسنگی بیداد می‌کند. مردم نان خوردن ندارند. اما اگر پول بیاید، بازهم به مردم نمی‌رسد، حیف و میل می‌شود.»

او افزود که: «طالبان حتی از کمک‌های بشردوستانه حیف و میل کرده‌اند، کمک‌ها را به افراد خود توزیع کرده‌اند، حالا میلیاردها دالر اگر بیاید، مثل مقامات حکومت سابق در دبی و کشورهای خارجی سرمایه گذاری خواهند کرد.»

سهراب، یکی دیگر از شهروندان افغانستان نیز به خبرنگار شفقنا گفت که: «فساد در افغانستان به یک فرهنگ تبدیل شده، طالبان هم مانند مقامات حکومت سابق، فساد می‌کنند و از مردم رشوه می‌گیرند. اگر سرمایه ملت به دست این گروه بیفتد، حتما حیف و میل می‌شود.»

نگرانی از حیف و میل میلیاردها دلار از سرمایه مردم افغانستان، باعث شده است که شهروندان این کشور بارها از آمریکا بخواهند که این پول را به طالبان ندهد.

حالا مشخص نیست که در ادامه مذاکرات، آمریکا و طالبان در مورد آزادسازی ذخایر ارزی افغانستان به چه نتیجه‌ای می رسد، اما در نبود یک مکانیزم شفاف و حکومت پاسخگو، حتی اگر این پول‌ها آزاد هم شود، زندگی دشوار مردم افغانستان پایان نخواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا