افغانستان

کارزار توییتری طالبان در مقابل کارزار توییتری مردم

طالبان از روز گذشته، کارزاری را در توییتر، با هشتگ «افغانستانِ متحد» در مقابل هشتگ «نسل ­کشی هزاره‌­ها را متوقف کنید!» به راه انداخته‌اند.

پس از آن­که انفجار در مرکزآموزشی کاج در غرب کابل جان ۵۳ دانش ­آموز را گرفت و بیش از ۱۱۰ تن دیگر را زخمی کرد، شماری از شهروندان افغانستان، با راه‌اندازی کارزاری در توییتر، و راه­پیمایی هم­زمان در بیش از ۱۰۰ کشور جهان، خواستار توجه جامعه­‌ی جهانی به‌ وضعیت هزاره‌ها در افغانستان شدند.

اما کنون طالبان در واکنش به این­کارزار، هشتگِ «افغانستانِ متحد» را به‌راه انداخته‌اند.

ذبیح­الله مجاهد، سخن­گوی طالبان، روز گذشته با اشتراک‌گذاری عکس­‌هایی از عبداللطیف نظری، فصیح‌الدین فطرت، عبدالسلام حنفی و محمد یعقوب مجاهد، این کارزار توییتری را به‌راه انداخت.

رسانه­‌ی دیداری RTAکه یگانه­ رسانه‌­ی رسمی زیر اداره‌ی طالبان است، در گزارشی، کارزار توییتری «نسل‌کشی هزاره‌ها را متوقف کنید!» را، «نفاق­‌افگنانه» دانسته‌است.

مجاهد، این گزار ش را در توییترش با شعار «ما ملت متحد بودیم، هستیم و می‌باشیم» منتشر کرده و نوشته‌است: «شماری از افراد مُغرض به آن (هشتگ نسل‌کشی هزاره‌ها را متوقف کنید!) رنگ قومی می‌دهند و می‌خواهند میان شهروندان افغانستان نفاق افگنده (و آن‌ها را) به‌نام قوم و مذهب از هم­ جدا کنند.»

کارزار طالبان با واکنش­‌های تندی از سوی شماری از سیاست­مداران، خبرنگاران، فعالان مدنی و شهروندان عادی افغانستان در توییتر روبه‌رو شده‌است.

علی میثم نظری، مسؤول روابط خارجی جبهه‌­ی مقاومت افغانستان در واکنش به این هشتگ نوشته‌است که بخش داده‌­های توییتر نشان می‌دهد که بیش‌ترین کاربران هشتگِ «افغانستانِ متحد»، از مناطق مختلف پاکستان استند.

آقای نظری بر این باور است که افغانستان در صورت تأمین عدالت اجتماعی، برابری و آزادی شهروندان، به‌ یک کشور مبدل می‌شود و نه از راهِ «استبداد و حدف».

در همین حال، شماری از فعالان رسانه­‌ای افغانستان در واکنش به این کارزار در توییتر گفته‌­اند که هشتگِ افغانستانِ متحدِ طالبان، در برابر کارزار مردمی نسل‌کشی هزاره‌‌ها را متوقف کنید که بیش‌تر از ۱۰ میلیون کاربر از آن استفاده کرده‌اند، ناشی از نگرانی طالبان از رسوا شدن این گروه است.

حمیرا قادری، استاد دانشگاه بر این باور است که هشتگِ «نسل­‌کشی هزاره‌­ها را متوقف کنید!»، نماد اتحاد مردم افغانستان است.

او در این باره گفت: «طالبان بدانند که هشتگی که بوی انتحار بدهد، بوی زن ستیزی بدهد، بوی قوم‌گرایی بدهد، هیچ متحدی نخواهد داشت».

در همین‌حال، شمار دیگری در حمایت از کارزار توییتری طالبان نوشته‌اند که افغانستان یک کشور متحد است و از طالبان می‌خواهند که به‌کسی اجازه‌ی برهم زدن اتحاد شهروندان افغانستان را ندهند.

هاتف مختار، تحلیل­گر مسایل سیاسی و از طرف‌داران طالبان، با پیوستن به هشتگ این گروه در توییتر نوشته‌است که «تفرقه میان اقوام افغانستان، کار دشمنان مردم این کشور است.»

در همین­حال، داوود ناجی، از فعالان کارزار توییتری «نسل کشی هزار­ها را متوقف کنید!» نوشته‌است که «اگر افغانستان متحد است، چه نیازی به کندکِ انتحاری دارد؟»

کاربران زیاد دیگری نیز با انتقاد از اداره‌ی طالبان در پای توییت ذبیح­الله مجاهد نظر داده‌اند.

از جمله یک جوان به‌نام شاه­رضا نوابی نوشته‌است که از ۲۵ وزیر در کابینه­‌ی گروه طالبان، ۲۱ تن آن از قوم پشتون، دوتن تاجیک­، یک تن ازبیک و یک نورستانی حضور دارد. او پرسیده‌است که کجای این ترکیب، نشان­گر افغانستان متحد است؟

حمله برآموزش‌گاه کاج، کارِ داعش بود

بلال کریمی، معاون سخن‌گوی طالبان، در پاسخ به‌پرسش خبرنگار تلویزیون آمو، حکومت طالبان را فراگیر خواند و تأکید کرد که هیچ قومی در افغانستان، مورد نسل‌کشی قرار نگرفته‌است.

او با اشاره به راه­پیمایی‌های پسین و کارزار توییتری دادخواهی برای نسل‌کشی هزاره‌ها گفت که دشمنان افغانستان، با تبلیغات می‌خواهند برای شهروندان کشور تشویش ایجاد کنند.

هرچند طالبان بارها گفته‌اند که داعش در افغانستان توان انجام حمله و جنگ را ندارد؛ اما آقای کریمی می‌گوید که حمله بر آموزش‌گاه کاج، کار داعش بوده و با «تکفیری» خواندن این گروه می‌گوید که آنان بدون توجه به قوم و مذهب، دست به‌کشتار مردم می‌زنند.

کریمی تأکید ‌کرد که «کارزار افغانستانِ متحد» را مردم افغانستان به راه نینداخته‌اند و در پاسخ به این پرسش خبرنگار آمو که نظر به داده­های توییتر، بیش‌تر استفاده کنند­گان از این هشتگ در پاکستان بوده‌اند، گفت: «کسانی که داعیه‌ی ما را تأیید می‌کنند، در هر گوشه­‌ی جهان که باشند از افغانستان استند. اگر کسی از آن‌جا در این کارزار سهیم شده باشد، یک گپ جداگانه است؛ اما من یادآور شدم که این کارزار خودجوشانه‌­ی مردم افغانستان است».

طالبان درحالی نسل‌­کشی هزاره‌ها را رّد می‌کنند که تنها در پانزده حمله­‌ی انفجاری بر آموزش‌گاه­‌ها و مساجد اهل تشیع، ۵۹۰ تن جان­شان را از دست داده‌اند. هشتگِ «نسل‌­کشی هزاره‌ها را متوقف کنید!»، اکنون در توییتر بیش‌تر از ۱۰ میلیون بار به‌کاربرده شده است؛ اما در مقابل، هشتگِ «افغانستانِ متحد» نزدیک به ۲۰۰ هزار بار مورد استفاده قرار گرفته‌است.

دکمه بازگشت به بالا