افغانستان

طالبان: با بعضی رسانه‌ها از راه فشار برخورد می‌کنیم

اداره استخبارات طالبان گفته‌است که با برخی رسانه‌ها "از راه فشار" برخورد کرده است. این در حالی است که نهادهای رسانه‌ای افغانستان امروز به مناسب روز ملی خبرنگار گفتند که پس از تسلط طالبان، حدود نیمی از رسانه‌ها تعطیل شده‌اند.

توییتی که از حسابی منسوب به اداره استخبارات طالبان نشر شده، بدون نام بردن از تلویزیون طلوع‌نیوز کابل نوشته که “بعضی از رسانه‌ها، مواردی را نشر می‌کردند که احساسات دینی جامعه‌ را مجروح ساخته و امنیت ملی ما را تهدید می‌کرد.”

یک منبع معتبر به بی‌بی‌سی گفت که شب گذشته مردان مسلح وارد دفتر تلویزیون طلوع‌نیوز در کابل شده، بهرام امان، گوینده و خپلواک صافی، مسئول خبر این تلویزیون و نافع خلیق مسئول بخش حقوقی این رسانه را با خود بردند.

تلویزیون طلوع‌نیوز در کابل که یک شبکه خبری است امروز گفته است که دو تن از آنان ساعتی بعد رها شده‌اند و بهرام امان، گوینده این تلویزیون ساعت ۶ امروز از آزاد شد.

طلوع‌نیوز گفته‌است که کارمندان این رسانه به خاطر “پخش خبر طلوع‌نیوز در باره ممنوعیت سریال‌های خارجی از سوی نیروهای استخبارات امارت اسلامی بازداشت شده بود.”

اما اداره استخبارات طالبان نوشته که “عناصر شریر و شرانداز، مواد تبلیغاتی خودرا علیه نظام (طالبان) از محتویات این رسانه‌ها دریافت می‌کردند.”

در توییت استخبارات طالبان تاکید شده که “ما در روشنایی اسلام و حدود شریعت به آزادی بیان متعهد هستیم؛ اما به کسی اجازه نمی‌دهیم که با استفاده از نام های مختلف مقدسات و ارزش‌های اسلامی مارا زیر پا ساخته، به امنیت فکری و روانی مردم ما یا به امنیت ملی کشورمان تهدید را متوجه سازند.”

نهادهای بین المللی مدافع حقوق بشر و سازمان ملل از شیوه برخورد طالبان با رسانه‌های مستقل ابراز نگرانی کرده‌اند.

دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) خواستار رهایی خبرنگار طلوع‌نیوز و پایان دادن به آزار و تهدید خبرنگاران و رسانه‌های مستقل شده‌است.

در دوره طالبان حدود نیمی از رسانه‌های خصوصی تعطیل شده‌اند’

مرکز خبرنگاران افغانستان و انجمن آزاد روزنامه‌نگاران افغانستان می‌گویند پس از به قدرت رسیدن طالبان صدها خبرنگار مرد و زن کشور را ترک کرده‌اند و بیشتر از ۴۰ درصد از رسانه‌ها به دلیل مشکلات موجود به ویژه اقتصادی و محدودیت‌های کاری بسته شده‌اند.

در گزارش مشترک این دو نهاد که به مناسبت (۲۷ حوت/اسفند) روز ملی خبرنگار در افغانستان منتشر شده آمده که حدود ۳۰ درصد دیگر رسانه‌های افغانستان نیز در آستانه بسته شدن قرار دارند و تنها به شکل وقفه‌ای و چند ساعت در روز و یا هفته فعالیت دارند.

براساس این گزارش در سال ۱۴۰۰، حداقل ۱۱۷ رویداد خشونت علیه خبرنگاران و رسانه‌ها در این دو نهاد به ثبت رسیده است که در مقایسه با ۱۱۴رویداد ثبت شده در سال ۱۳۹۹، تغییر زیادی نداشته است.

در گزارش آمده که “خشونت‌ها علیه روزنامه نگاران در دوره حاکمیت طالبان نسبت به دوره جمهوری بیشتر از دو برابر افزایش داشته است و فضای کاری برای خبرنگاران و رسانه‌های آزاد بسیار محدود شده است و ترس و خودسانسوری بی‌سابقه را در پی داشته است.”

شمار قربانیان جامعه رسانه‌ای در سال جاری در مقایسه با ۱۱ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای جان باخته در سال ۱۳۹۹، کاهش قابل ملاحظه داشته است.

اما از نظر بروز سایر خشونت‌ها، جامعه رسانه‌ای افغانستان در سال ۱۴۰۰، سالی بسیار متفاوت، توام با افزایش خشونت و محدودیت روز افزون و بی‌سابقه‌ در کار رسانه‌ای را تجربه کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا