افغانستان

اداره ملی حفاظت از محیط زیست بر حفاظت از پرندگان مهاجر تاکید کرد

اداره ملی حفاظت از محیط زیست حکومت سرپرست به مناسبت «روزجهانی پرندگان مهاجر» از مردم خواسته تا بر حفاظت پرندگان و حیوانات وحشی کوشا بوده و از شکار «بی‌رحمانه» و «تجارت غیرقانونی» آنان جلوگیری کنند.

این اداره روز(شنبه، ۲۲ ثور) با نشر اعلامیه‌ی گفته پرندگان مهاجر از جمله میراث‌های طبیعی مشترک بین ملت‌ها به شمار می رود.

در اعلامیه آمده است که «خرید، فروش، تجارت، تصاحب، انتقال، شکار و محصولات حیات وحش مطابق قانون محیط زیست و احکام و هدایات امارت اسلامی افغانستان ممنوع می باشد.»

به گفته اداره ملی حفاظت از محیط زیست حکومت سرپرست ارزیابی‌های کنوانسیونهای بین‌المللی تنوع حیات نشان می دهد که بحران‌‌های تغییرات اقلیم، از دست دادن تنوع حیات به خصوص پرندگان و تخریب پناه‌گاهای آنها از جمله چالش‌های عمده تنوع حیات به شمار می روند.

پرندگان مهاجر به دلیل تولید نسل، دریافت پناه‌گاه و شرایط اقلیمی راه‌های زیادی را می‌پیماند و از یک کشور به کشور دیگر می‌روند.

بر اساس گزارش‌ها بیشترین پرندگان مهاجر در ولایت‌های پروان، کاپیسا، پنجشیر، بغلان کندز، دشت ناور غزنی، آمون پوزک و صابری، آب ایستاده غزنی، دشت‌های ولایت بلخ، فراه و هرات وجود دارند.

گفتنی است که در جریان هفته سوم ماه ثور به عنوان «روزجهانی پرندگان مهاجر» به منظور بلند بردن سطح آگاهی بشر و حفاظت از پرندگان مهاجر در سراسر جهان تجلیل صورت می گیرد.

 

دکمه بازگشت به بالا