جهان

پوتین درباره عضویت فنلاند و سوئد در ناتو صحبت کرد: ما چیزی برای نگرانی نداریم

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت که عضویت فنلاند و سوئد در ناتو در آینده آنها را نگران نمی کند.

پوتین پس از ششمین اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر که به میزبانی ترکمنستان در عشق آباد پایتخت این کشور برگزار شد، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

پوتین با ارزیابی تفاهم نامه سه گانه ترکیه، سوئد و فنلاند، با بیان اینکه روسیه هیچ مشکلی با سوئد و فنلاند ندارد، گفت: ما نه مشکل زمینی داریم و نه اختلاف نظر، هیچ نگرانی ما در مورد عضویت فنلاند و سوئد در ناتو وجود ندارد.

پوتین از سوی دیگر هشدار داد که پیوستن دو کشور به ناتو خطرناک است و افزود: «در گذشته هیچ تهدیدی برای آنها وجود نداشت، اکنون اگر نیروها و زیرساخت‌ها در آنجا مستقر شوند، باید پاسخ دهیم و ایجاد کنیم. تهدیدی مشابه برای سرزمین هایشان. این واضح است. چیزی و آنها باید آن را به وضوح درک کنند.” او گفت.

پوتین با بیان اینکه آنها با اوکراین مشکل دارند، گفت: “وضعیت اوکراین کاملاً متفاوت است. در فنلاند و سوئد مشابهی وجود ندارد. این وضعیت کاملاً متفاوت است. اگر سوئد و فنلاند بخواهند باید به ناتو بپیوندند.”

پوتین با بیان اینکه ناتو بازمانده جنگ سرد است، گفت: ناتو برای آمریکا ضروری است که ماهواره های خود را به عنوان ابزار سیاست خارجی خود تحت فرمان خود نگه دارد. گفت: “اهداف ما در اوکراین تغییر نکرده است.”

پوتین با اشاره به جنگی که بیش از ۴ ماه است بین روسیه و اوکراین در جریان است، گفت: “اهداف ما در اوکراین تغییر نکرده است. صبح روز ۲۴ فوریه همه چیز را علنا ​​به کل کشور و تمام جهان گفتم. من چیزی برای اضافه کردن به این ندارم. هیچ چیز تغییر نکرده است.” بیانیه را بیان کرد.

پوتین با بیان اینکه همه چیز در اوکراین طبق برنامه پیش می رود، گفت که نمی خواهد تاریخ پایان عملیات نظامی را اعلام کند.

پوتین با اشاره به تیراندازی به مرکز خرید آمستور در شهر کرمنچوک در منطقه پولتاوا اوکراین گفت: این یک حمله تروریستی نبوده و انفجار در آنجا رخ نداده است.

پوتین گفت: “ارتش روسیه به هیچ هدف غیرنظامی ضربه نمی زند. نیازی به این نیست. ما همه ابزارها را داریم تا مشخص کنیم کجاست. ما می توانیم با سلاح های دوربرد با دقت بالا به اهداف برسیم.” «اشاره‌های نخست‌وزیر بریتانیا به آنچه امروز رخ داده اشتباه است»

پوتین با ارزیابی اظهارات بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا مبنی بر اینکه “اگر رئیس جمهور روسیه زن بود، جنگی رخ نمی داد”، یادآور شد که “مارگارت تاچر، نخست وزیر سابق بریتانیا، جنگی را علیه آرژانتین برای جزایر فالکلند آغاز کرد”.

پوتین گفت: “زنی تصمیم گرفت جنگ را آغاز کند. جزایر فالکلند کجا و انگلیس کجا؟ این به خاطر جاه طلبی های امپریالیستی و تأیید وضعیت امپریالیستی است. بنابراین اشاره های نخست وزیر فعلی انگلیس به آنچه امروز رخ داد نادرست است.” .


منبع: آژانس خبری بین‌المللی کوکچه

دکمه بازگشت به بالا