جهان

جنگ اوکراین: بایدن به زلنسکی گفت که کشورش هرگز تنها نخواهد ماند

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور آمریکا گفته است که ایالات متحده در جنگ با روسیه «تا زمانی که طول بکشد» از اوکراین حمایت خواهد کرد.

آقای بایدن در اولین سفر خارجی خود از زمان آغاز تهاجم روسیه به کاخ سفید به آقای زلنسکی گفت: “شما هرگز تنها نخواهید ماند.”

آقای بایدن بسته جدید بیش از 2 میلیارد دلاری (1.7 میلیارد پوند) کمک به اوکراین را تأیید کرد و قول 45 میلیارد دلار دیگر را داد.

آقای زلنسکی از حمایت واشنگتن ابراز قدردانی کرد.

در کنفرانس خبری مشترک روز چهارشنبه، آقای بایدن به خبرنگاران گفت که «اصلاً نگران» تشکیل ائتلاف بین‌المللی نیست.

زلنسکی پیشنهاد خود را می دهد – آیا شکاکان آمریکایی آن را خواهند خرید؟
زلنسکی راه چرچیل را دنبال می کند
رئیس‌جمهور ایالات متحده در میان نگرانی‌هایی مبنی بر اینکه برخی از متحدان ممکن است فشار ناشی از درگیری و اختلال در عرضه جهانی غذا و انرژی را احساس کنند، گفت که احساس بسیار خوبی نسبت به همبستگی حمایت از اوکراین دارد.

آقای بایدن گفت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه “هیچ قصدی برای توقف این جنگ ظالمانه” ندارد.

ایالات متحده به عنوان مهمترین متحد اوکراین، 50 میلیارد دلار (41 میلیارد پوند) کمک های بشردوستانه، مالی و امنیتی – بسیار بیشتر از هر کشور دیگری- متعهد شده است.

آقای زلنسکی – با لباس و چکمه های سبز رزمی علامت تجاری خود – ابراز امیدواری کرد که کنگره 45 میلیارد دلار کمک اضافی به اوکراین را تصویب کند تا “به ما در دفاع از ارزش ها، ارزش ها و استقلال خود کمک کند”.

جمهوری خواهان – که در ژانویه کنترل مجلس نمایندگان را در دست خواهند گرفت – هشدار داده اند که برای اوکراین “چک سفید” نخواهند نوشت.

اما آقای زلنسکی که با یک جت نیروی هوایی آمریکا از شهر رززوو لهستان سفر کرده بود، گفت که “صرف نظر از تغییرات کنگره”، او معتقد است که حمایت دو حزبی از کشورش وجود خواهد داشت.

پس از نشست کاخ سفید، رئیس جمهور 44 ساله اوکراین در جلسه مشترک کنگره سخنرانی کرد و در آنجا با تشویق های ایستاده مورد استقبال قرار گرفت.

او که به زبان انگلیسی صحبت می کرد، به قانونگذاران آمریکایی گفت که کشورش همچنان “در برابر همه شانس ها” ایستاده است و “نقطه عطفی” در درگیری در سال آینده را پیش بینی کرد.

او در حالی که قول داده بود اوکراین هرگز تسلیم نشود، گفت که به تسلیحات بیشتری نیاز دارد.

او به مخاطبانش گفت: «بله، متشکرم، توپخانه داریم. “آیا کافی است؟ راستش، نه واقعا.”

وی افزود: «برای عقب‌نشینی کامل ارتش روسیه، به توپ و گلوله‌های بیشتری نیاز است».

آقای زلنسکی در پایان سخنرانی خود یک پرچم جنگی با امضای مدافعان باخموت، شهری خط مقدم در شرق اوکراین که در آستانه سفر به واشنگتن از آن بازدید کرد، به کنگره تقدیم کرد.

بسته کمک های امنیتی که روز چهارشنبه توسط واشنگتن اعلام شد شامل یک سامانه موشکی جدید پاتریوت است که انتظار می رود به اوکراین کمک کند تا از شهرهایش در برابر موشک ها و پهپادهایی که روسیه به سمت تأسیسات مهم شلیک کرده است، محافظت کند.

زمانی که آقای زلنسکی، کمدین سابق، به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد، لحظه نادری از شوخ طبعی در کنفرانس خبری روز چهارشنبه رخ داد.

دکمه بازگشت به بالا