افغانستان

نگرانی جوانان از افزایش بیکاری در حوزه غرب کشور

اداره بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارشی گفته است که تنها در ربع سوم سال ۲۰۲۱ میلادی بیش از ۵۰۰ هزار شهروند افغانستان کار خود را از دست داده‌اند و این تعداد به ۹۰۰ هزار تن هم خواهد رسید.

سیگر در ادامه گفته است که زنان شاغل در افغانستان به‌گونه‌ی‌ ویژه تحت تأثیر تحولات اخیر قرار گرفته‌‌‌اند؛ طوری‌ که از اواسط سال ۲۰۲۲ زنان شاغل ۲۱ درصد کاهش یافته است.

بیکاری در وطن یا خطر مرگ در راه قاچاق

در همین حال؛ شماری از جوانان حوزه غرب کشور می‌گویند که مشکلات اقتصادی و نبود زمینه کار چالش‌های عمده کنونی سد راه آنان است و این شرایط باعث شده است که اکثر آنها به‌خاطر کار از راه قاچاق به کشورهای همسایه بروند.

عبدالغفور که در شهر هرات زندگی می‌کند در این باره می‌گوید: «ما امیدوار بودیم که بعد از تحول در کشور یک حرکت برای جوانان صورت بگیرد، ولی متاسفانه چنین نشد و بیکاری برای جوانان همچنان ادامه دارد. آنها مجبور می‌شوند که خطر مرگ را به جان بخرند و از راه قاچاق به‌سوی کشورهای همسایه بروند.»

محمدالله باشنده ولایت فراه نیز در این باره می‌گوید: «هیچ‌گاه از ما جوانان در تصمیم‌گیری‌ها نظرخواهی نشده است و همیشه با جوانان کم مهری صورت گرفته است.»

محمد صدیق عاطف، فعال جامعه مدنی معتقد است که بیکاری در یک‌سال پسین باعث شده تا اکثریت جوانان کشور را ترک کنند و به کشورهای خارجی مهاجر شوند.

او با بیان اینکه افزایش فقر و بیکاری باعث بروز جرایم و تشکیل گروه‌های مسلح غیرمسئول خواهد شد گفت: «باید نهادهای خارجی و اداره طالبان راه چاره‌ای برای رفع بیکاری بسنجند.»‌

ایجاد شغل کوتاه مدت توسط سازمان ملل متحد برای ۵۳۰ تن در نیمروز

در همین حال برنامه توسعه سازمان ملل متحد به تازگی برای ۵۳۰ تن از باشندگان ولسوالی‌های دلارام و خاشرود ولایت نیمروز از طریق برنامه کار در بدل پول اشتغال زایی کرده است.

اشتراک کنندگان در این طرح می‌گویند که روزانه ۴۰۰ افغانی در بدل پاک کاری جوی، جویچه‌ها و ساخت سرک‌ در روستاها دریافت می‌کنند، اما این کار برای کوتاه مدت است.

غفور در ولسوالی دلارام زندگی می‌کند، او تنها نان آور یک خانواده ۸ نفری است و می‌گوید: «از بیکاری به ستوه آمده‌ایم، با آنکه از این کار خوشحالیم اما این کار کوتاه مدت است و در آینده بازهم با مشکل دچار می‌شویم و مجبور هستیم کشور را ترک کنیم.»

این برنامه کوتاه مدت در بدل پول درحالی در نیمروز راه‌اندازی شده است که با تحولات اخیر در افغانستان بیکاری به اوج رسیده است.

مسوولان محلی طالبان در ولایت‌های غربی کشور می‌گویند که در حال حاضر اکثریت کارمندان ادارات دولتی از زمان گذشته قشر جوان بوده و بیشتر جوانان در عرصه‌های مختلف استفاده خواهد شد.

به تازگی نماینده برنامه توسعه سازمان ملل متحد (یو ان دی پی) در افغانستان گفته است که در یک سال گذشته حدود ۷۰۰ هزار شغل در این کشور از بین رفته و در این مدت اقتصاد افغانستان نیز ۲۰ درصد کوچک شده است.

دکمه بازگشت به بالا