جهانویدئو

ایزنیک؛ یکی از سکونتگاه‌های نادری که پایتخت چهار امپراطوری بوده است

#ایزنیک در بورسای ترکیه شهری است که هزاران سال است که هر مشت زمین با بقایای فرهنگی خمیر شده و قرن ها جای خود را در گوشه و کنار صفحات تاریخ منطقه باز کرده است. این یکی از سکونتگاه های نادری است که به عنوان پایتخت چهار امپراطوری بوده است.

ایزنیک شهری است که هزاران سال است که هر مشت زمین با بقایای فرهنگی خمیر شده و قرن ها جای خود را در گوشه و کنار صفحات تاریخ منطقه باز کرده است. این یکی از سکونتگاه های نادری است که به عنوان پایتخت چهار امپراطوری بوده است.

کاشی سازی

توسعه کاشی سازی ایزنیک را می توان از کاشی کاری های روی سازه های با تاریخ مشخص به خوبی مشاهده کرد.قدیمی ترین کاشی های عثمانی که مناره مسجد سبز ایزنیک را تزیین کرده است که بین سال های 1378 تا 1391 ساخته شده است، از نظر تکنیک و دکور سنت سلجوقیان را ادامه می دهد. ، اما رنگ ها و تن آنها از آنها غنی تر است. این کاشی‌هایی که نام مسجد را به خود اختصاص داده‌اند، با تنوع و غنای رنگ‌های فیروزه‌ای و سبز جلب توجه می‌کنند.

از اسناد تاریخی می دانیم که کاشی های به کار رفته در ساختمان های استانبول در ایزنیک ساخته شده اند.مرکز سرامیک های معروف به میلت، گروه دمشق و کار رودس، ایزنیک است. XVII. سیاح اولیا چلبی که در قرن شانزدهم به ایزنیک آمده است، از وجود بیش از 300 کوره کاشی یاد می کند. از نقوش گلی مانند لاله، سنبل، انار و میخک استفاده می شود، علاوه بر آن نقوش حیوانات و کشتی ها مانند انسان، پرندگان، ماهی، خرگوش، سگ نیز دیده می شود و رنگ های آبی، فیروزه ای، سبز و قرمز بیشترین استفاده را دارند.

تاریخچه: در تپه های کارادین، چیچکلی، یوگوچک و کاکیرکا در نزدیکی شهر، قبل از میلاد. آثار تمدنی که قدمت آن به 2500 سال می رسد پنهان است. قبل از میلاد مسیح. VII. سکونتگاهی که قبل از مهاجرت قبایل تراکیا در قرن شانزدهم در اینجا ایجاد شده بود «هلیکاره» نام داشت و نام خریسهاپولیس (شهر طلایی) بر روی سکه های ضرب شده در این شهر خوانده می شود.

قبل از میلاد توسط آنتیگونوس، ژنرال اسکندر امپراتور مقدونی. این شهر که در سال 316 بازسازی شد، به آنتیگونیا تغییر نام داد. پس از مرگ اسکندر، لیسیماخوس که در جنگ بین آنتیگونوس و ژنرال لیسیماخوس پیروز شد، نام شهر را به نام همسرش نیکایا، دختر آنتی پاتروس، نامید.

قبل از میلاد مسیح. این شهر که در سال 293 به پادشاهی بیتینیا متصل شد، با سازه های معماری مهم تزئین شده بود. نیکایا که برای مدتی پایتخت پادشاهی بیتینیا بود، سپس به عنوان یک شهرک مهم رم به حیات خود ادامه داد.

نیکایا با تلاش پطرس، یکی از حواریون بیتینیا، مسیحیت را ملاقات می کند. امپراتور ال. در زمان سلطنت کنستانتین، ممنوعیت مسیحیت لغو شد. در آغاز تابستان 325، نیکایا شاهد یک رویداد بسیار مهم برای مسیحیت بود و کنسول اول در کاخ سنا ملاقات کرد.

در این جلسه که امپراتور کنستانتین نیز حضور داشت، دو دیدگاه مهم مطرح شد. نظر آریوس، روحانی اسکندریه، هرتز. اینکه عیسی فقط یک انسان بود و از خدا زاده نشده بود.» این تز که در مدت کوتاهی مورد حمایت قرار گرفت، با مخالفت اسقف مواجه شد.

تز «عیسی پسر خداست» که هنوز جهان مسیحیت از آن دفاع می‌کند، پس از بحث‌های طولانی پذیرفته شد. کنسول ملاقات کرد. با رهبری امپراطور ایرن، ممنوعیت نقاشی و مجسمه سازی برداشته شد و ایزنیک پایتخت سلجوقیان و بیزانس شد.

ایزنیک که در سال 1331 به تصرف ارتش عثمانی درآمد، با دوره عثمانی شروع به احیا کرد. تحت حکومت عثمانی، ایزنیک به مرکز هنر، تجارت و فرهنگ تبدیل شد. او در مدرسه اورهان غازی سخنرانی های معروف بسیاری داشت. عرفای مشهوری چون داوود قیصری، ابوالفاضل موسی، اشرف اوغلو عبدالله رومی در ایزنیک می زیستند و به تولید آثار می پرداختند. اولین مسجد، مدرسه و آشپزخونه دوره عثمانی در ایزنیک ساخته شد.

چهاردهم و پانزدهم. قرن شانزدهم ایزنیک در قرن نوزدهم به یک مرکز هنری تبدیل شد و کاشی ها و سرامیک های معروف جهانی در اینجا تولید شد. ایزنیک بافت شهری تاریخی خود را با تمام سرزندگی خود، با سکونتگاه شهری طرح‌ریزی شده شبکه‌ای از دوران هلنیستی، و ساختارهای به یاد ماندنی خود از دوره‌های رومی، بیزانسی و عثمانی حفظ می‌کند.

آب و هوا: ایزنیک به طور کلی آب و هوای معتدل دارد. در این منطقه، زمستان ها به طور کلی بسیار بارانی و تابستان ها آنقدر بارانی است که باعث خشکسالی نمی شود.

چه چیزی بخریم؟
اول از همه کاشی های معروف ایزنیک را می توان از ایزنیک خریداری کرد. همچنین می توان انواع زیتون را که به صورت فشرده در منطقه کشت می شود خریداری کرد.

 

دکمه بازگشت به بالا