افغانستانورزش

دیده‌بان حقوق بشر خواستار تعلیق عضویت افغانستان از سوی کمیته جهانی المپیک شد

دیده‌بان حقوق بشر از کمیته بین‌المللی المپیک خواسته است تا عضویت افغانستان زیر تسلط طالبان را در این کمیته به حالت تعلیق در آورد.

این سازمان ناوقت روز گذشته (دوشنبه، ۱۴ قوس)، گفته است که عضویت افغانستان در کمیته بین‌المللی المپیک تا زمانی که طالبان به زنان و دختران در این کشور اجازه ورزش‌ دهند، باید تعلیق شود.

مینکی وردن، مدیر ابتکارات جهانی دیده‌بان حقوق بشر، گفته است: «از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، هزاران زن و دختر از حق ورزش محروم شده‌اند. کمیته بین‌المللی المپیک نباید یک روز بیشتر طول بکشد تا طالبان را از این کمیته حذف کند، عضویت آن‌ها را سلب کند و کمک‌های مالی‌شان را متوقف کند.»

به گفته دیده‌بان حقوق بشر، ممنوعیت ورزش زنان از سوی طالبان در افغانستان، نقض قوانین بین‌المللی و همچنین منشور المپیک است که عدم تبعیض در ورزش را الزامی می‌کند.

دیده‌بان حقوق‌ بشر از کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) خواسته است که این تصمیم را در جلسه هیأت اجرایی خود که امروز، ۶ دسامبر، در لوزان سویس برگزار می‌شود، اتخاذ کند.

پیش از این، کمیته بین‌المللی المپیک در اکتوبر ۱۹۹۹، عضویت کمیته ملی المپیک افغانستان را تا سال ۲۰۰۳ به دلیل منع شرکت زنان در مسابقات ورزشی از سوی طالبان، تعلیق کرده بود.

دکمه بازگشت به بالا