جهانعکس

تنش ها در قره باغ کوهستانی افزایش یافت

تنش بین آذربایجان و ارمنستان بر سر قره باغ کوهستانی ادامه دارد. جاده اصلی اتصال ارمنستان به قره باغ کوهستانی از روز دوشنبه بسته شده است. روسیه اعلام کرد که نگران تنش فزاینده در منطقه است.

تنش دوباره در منطقه قره باغ کوهستانی بین آذربایجان و ارمنستان بالا گرفت. محیط بانان آذربایجانی کریدور لاچین را بستند. ارمنستان دولت آذربایجان را مقصر دانست.

فعالان محیط زیست از ابتدای هفته در لاچین و شوشا تظاهرات اعتراضی برگزار کرده اند. تظاهرکنندگان ادعا می کنند که ذخایر معدنی در منطقه به طور غیرقانونی توسط ارامنه اداره می شود.

تظاهرکنندگان آذربایجانی با وجود نیروهای حافظ صلح روسیه متشکل از 5000 نفر توانستند جاده ارمنستان به قره باغ کوهستانی را مسدود کنند. فعالان پرچم آذربایجان را در کریدور لاچین آویزان کردند.

جاده شوشا – خانکندی نیز توسط سربازان روسی مسدود شد. نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان مدعی شد که تظاهرکنندگان از سوی دولت آذربایجان برای جلوگیری از ورود ارمنستان به منطقه اعزام شده اند. پاشینیان مدعی شد که خط لوله انتقال گاز طبیعی به قره باغ کوهستانی نیز توسط آذربایجان بسته شده است.

باکو این ادعاها را رد کرد

جیحون بایراموف وزیر امور خارجه آذربایجان خاطرنشان کرد که سازمان‌های غیردولتی محیط‌زیست با هدف جلوگیری از فعالیت غیرقانونی معادن در آذربایجان اعتراضی ترتیب دادند.

وی اظهار داشت: وضعیتی که باعث این اقدام شده هنوز حل نشده است. بایراموف با بیان اینکه آذربایجان هیچ محدودیتی برای تردد وسایل نقلیه در جاده لاچین اعمال نمی کند و معترضان آذربایجانی قصد توقف ترافیک را ندارند، گفت: “معترضان اعلام کردند که به حرکت خودروهای غیرنظامی به ویژه آمبولانس ها کمک خواهند کرد. وضعیت فعلی ممکن است باعث یک بحران انسانی شود اغراق آمیز است.

ما همیشه آماده پاسخگویی به نیازهای بشردوستانه ارامنه ساکن در سرزمین هایمان هستیم.”

ادعای بایراموف مبنی بر توقف موقت گاز طبیعی منطقه تحت کنترل عناصر روسی توسط جمهوری آذربایجان، «تامین گاز طبیعی منطقه توسط ارمنستان انجام می شود و شبکه گاز طبیعی آن منطقه در شبکه آذربایجان ادغام نشده است.

با این وجود آذربایجان در صورت بروز هرگونه نقص فنی، مانند گذشته آماده گفت و گو در جهت حل مشکل است.

بایراموف با اشاره به مشکلات ناشی از مین گذاری ارمنستان در خاک آذربایجان در دوران اشغال، گفت: پس از جنگ دوم قره باغ، 276 شهروند آذربایجانی بر اثر انفجار مین آسیب دیدند و 46 نفر که 35 نفر از آنها غیرنظامی بودند، جان خود را از دست دادند. ” دانش خود را به اشتراک گذاشت

دکمه بازگشت به بالا