افغانستان

واکنش ها به محرومیت زنان از تحصیل؛ شهرهای مزارشریف و میمنه چهره‌ نظامی به خود گرفت

ساکنان شهر‌های مزارشریف و میمنه، مراکز ولایت‌های بلخ و فاریاب می‌گویند که پس از اعلام تصمیم طالبان مبنی بر تعلیق تحصیل دختران در دانشگاه‌ها، نیروهای این گروه به این دو شهر ریخته‌اند.

به‌گفته‌ی منابع، نیروهای طالبان از صبح امروز (چهارشنبه، ۳۰ قوس) ساکنان شهر مزارشریف، از جمله زنان را تحت نظر دارند. منابع در شهر میمنه نیز می‌گویند که نیروهای طالبان در تمامی چهارراهی‌های این شهر حضور گسترده دارند.

به‌گفته‌ی ساکنان شهر مزار شریف، دلیل این کار طالبان جلوگیری از تجمعات اعتراضی است.

شماری از ساکنان شهر مزارشریف که می‌خواهند هویت‌شان افشا نشود، می‌گویند که نیروهای طالبان با موترهای نظامی و سلاح‌های سبک و سنگین در مسیر جاده‌های منتهی به دانشگاه‌ بلخ، اطراف روضه سخی و برخی دیگر مناطق شهر حضور دارند.

در همین حال برخی از زنان در مزارشریف می‌گویند که طالبان بانوان را از موترهای مسافرکشی پایین می‌کنند.

به‌گفته‌ی منابع، طالبان زنان و دختران از مسیر دانشگاه و آموزشگاه‌ باز می‌دارند.

کیمیا (اسم مستعار) یکی از ساکنان ناحیه هفتم شهر مزارشریف می گوید که رانندگان موترهای مسافربری فلانکوچ به وی اجازه سوارشدن ندادند.

کیمیا افزود: «رانندگان موتر لین خانه ما گفتند که ما توان جنجال با طالبان را نداریم. اگر تو را با خود به شهر ببریم ما را لت‌وکوب خواهند کرد.»

خواستیم در این مورد دیدگاه مقام‌های امنیتی طالبان در ولایت بلخ را با خود داشته باشیم اما آنان حاضر به ابراز نظر در این مورد نشدند. مقام‌های محلی طالبان در فاریاب نیز در این باره چیزی نمی‌گویند.

دکمه بازگشت به بالا