افغانستان

طالبان ۷ فرد ملکی را در کاپیسا بازداشت کردند

طالبان ۷ فرد ملکی مشمول یک آموزگار و یک بزرگ قومی را در ولسوالی حصه‌ی اول کوهستان ولایت کاپیسا بازداشت کردند.

منابع آگاه در کاپیسا می‌گویند که طالبان ۷ فرد ملکی را به نام‌های جاوید، کاظم، محمد یار، محمد صابر، سیّد جان، فیروز و رامش از چهار روستا در ولسوالی حصه‌ی اول کوهستان این ولایت بازداشت کرده‌اند.

خبرنگار تلویزیون آمو با بستگان یکی از این افراد گفت‌وگو کرده‌است.

او که اجازه‌ی نشر نامش را در این گزارش نداد، می‌گوید: “صبح چای می‌خوردیم که طالبان با وحشت وارد خانه شدند و بدون هیچ دلیلی برادرم را لت‌وکوب کردند، چشمانش را بستند و او را با خود بردند.”

محمد یار بزرگ قومی، جاوید آموزگار و فیروز که تازه از ایران برگشته بود، در میان بازداشت شدگان استند.

طالبان این ۷ تن را به اتهام همکاری با جبهه‌ی مقاومت بازداشت کرده‌اند؛ اما منابع محلی می‌گویند که این افراد غیرنظامی هستند و با هیچ گروهی رابطه ندارند.

خبرنگار تلویزیون آمو با یک زندانی رها شده از بند طالبان در ولایت کاپیسا صحبت کرده‌است.

او به شرط افشا نشدن نامش می‌گوید: “پس از آن‌که از سوی طالبان به اتهام همکاری با جبهه‌ی مقاومت بازداشت شدم، نیروهای استخبارات طالبان مرا سخت شکنجه کردند و پس از یک ماه و پیدا نکردن هیچ مدرکی، از بند رهایم کردند.”

او می‌افزاید: «طالبان خانه‌ی ما را بازرسی کردند؛ اما چیزی نیافتند. مرا چشم بسته با خود به‌ریاست استخبارات کاپیسا بردند و بدون هیچ پرسش و پاسخی لت‌وکوبم کردند و هفته‌ا‌ی سه بار شکنجه می‌شدم. پس از یک ماه رها شدم؛ ولی پاهایم مثل سابق توان راه رفتن را ندارد.»

در تماس‌های پی‌هم موفق به انجام گفت‌وگو با طالبان در این باره نشدیم.

پیش از این نیز، طالبان ده‌ها غیرنظامی را در ولایت کاپیسا به اتهام همکاری با جبهه‌ی مقاومت‌ بازداشت، شکنجه و در برخی موارد آن‌ها را تیرباران کرده‌اند.

نزدیک پنج ماه پیش، یک باشنده‌ی ولسوالی کوه‌بند ولایت کاپیسا زیر شکنجه‌ی نیروهای استخبارات طالبان جان باخت.

در ماه سرطان سال روان سه منبع محلی در ولایت کاپیسا ادعا کرده بودند که طالبان روند بازداشت شماری از جوانان و نظامیان پیشین را در این ولایت آغاز کرده‌اند. طالبان در آن روزها بیشتر جوانان و نظامیان پیشین از ولسوالی‌های حصه اول و دوم کوهستان این ولایت را بازداشت کردند. این بازداشت‌ها پس از آن آغاز شد که یک پاسگاه طالبان در ولسوالی حصه اول کوهستان ولایت کاپیسا هدف حمله نیروهای جبهه مقاومت ملی قرار گرفت.

دکمه بازگشت به بالا