افغانستاناقتصاد

زندگی زیر سلطه طالبان؛ وقتی فقر و سرما دشمن جان یک ملت می‌شود

مسئولان اداره مبارزه حوادث طبیعی گروه طالبان اعلام کرده‌اند که بر اثر موج شدید سرما در روزهای اخیر در افغانستان، 70 نفر جان خود را از دست داده‌اند.

مسئولان این اداره به شبکه خبری الجزیره گفته‌اند که 70 هزار رأس مواشی نیز تلف شده است.

بر اساس گزارش مسئولان وزارت مبارزه با حوادث طبیعی گروه طالبان، در دو هفته گذشته بسیاری از ولایت‌های افغانستان شاهد «هوای فوق العاده سرد» بوده و در شماری از ولایت‌ها دمای هوا تا 33 درجه زیر صفر نیز رسیده است.

به گفته مسئولان گروه طالبان، موج سرمای شدید در افغانستان تا یک هفته دیگر نیز ادامه خواهد داشت.

بر اساس گزارش منابع محلی، ولایت بادغیس، هرات، نیمروز، فاریاب، جوزجان، سمنگان، سرپل، غور، بدخشان، دایکندی و غزنی از جمله ولایاتی است که در آن از تلفات انسان‌ها و مواشی بر اثر موج شدید سرما، گزارش شده است.

بسیاری از افرادی که قربانی موج شدید سرما شده‌اند، کسانی هستند که به دلیل فقر، کوچ اجباری توسط طالبان و یا برگشت اجباری از کشورهای همسایه، بدون سرپناه هستند و در محلات بسیار نامناسب زندگی می‌کنند.

شماری از خانواده‌ها نیز به دلیل فقر شدید حاکم بر افغانستان پس از تسلط گروه طالبان، توانایی خرید مواد سوخت را برای گرم نگهداشتن خانه‌های شان ندارند و به همین دلیل، قربانی سرما شده‌اند.

بی‌تفاوتی گروه طالبان
بیش از دو هفته است که موج شدید سرما در افغانستان ادامه دارد و جان 70 نفر را گرفته و خسارات بی‌شماری به مردم افغانستان وارد کرده است.

اما گروه طالبان به عنوان حاکمان افغانستان و مسئولان رسیدگی به افراد آسیب پذیر، نسبت به این مسئله بی‌تفاوت بوده‌اند.

تنها واکنش این گروه به تداوم دو هفته سرمای شدید، یک تویت از ذبیح الله مجاهد بوده که با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی کرده و گفته است که در حد امکان به آنها رسیدگی خواهد شد.

این در حالی است که این گروه اکنون کنترل اداره ملی مبارزه با حوادث طبیعی در افغانستان را در دست دارند؛ اداره‌ای که وظیفه و مسئولیت آن رسیدگی به افراد آسیب پذیر در شرایط سخت و در جریان حوادث طبیعی و حتی پیشگیری از وقوع فجایع طبیعی است.

اما امسال و در جریان دو هفته سرمای شدید، هیچ گزارشی مبنی بر کمک و امداد رسانی این اداره به افراد آسیب پذیر از سرمای شدید منتشر نشد و هنوز هم این اداره گزارشی از برنامه‌های خود برای رسیدگی به خانواده‌های قربانیان سرما، ارائه نکرده است.

در سالهای گذشته این اداره به صورت مرتب حوادث طبیعی را به رسانه‌ها گزارش می‌داد و برنامه‌های را که برای امداد رسانی به افراد آسیب پذیر روی دست داشت، نیز توضیح می‌داد و اجرایی می‌کرد.

بی‌پناهی مردم
موج شدید سرما و جان باختن 70 نفر که شامل زنان و کودکان نیز می‌شود، نشان داد که مردم افغانستان، در بی‌پناهی مطلق بسر می‌برند و در روزهای دشوار، گروه طالبان نه تنها به آنها کمک نمی‌کند، بلکه مانع کمک رسانی نهادهای امداد رسان نیز می‌شود.

موج سرمای شدید در حالی افغانستان را در بر گرفت که سازمان‌های امداد رسان بین‌المللی به دلیل سیاست‌های تندروانه و زن ستیزانه گروه طالبان، فعالیت‌های خود را در این کشور متوقف کرده بودند.

یکی از پیامدهای توقف فعالیت نهادهای امداد رسان و روند امداد رسانی را در افغانستان، ما در همین دو هفته اخیر شاهد بودیم که منجر به جان باختن 70 انسان بی‌گناه، فقیر و رها شده در زیر سلطه گروه طالبان شد.

از سوی دیگر، موج سرمای شدید در افغانستان نشان داد که گروه طالبان نه اراده امداد رسانی به مردم را در شرایط بحرانی و اضطراری دارد و نه برای چنین وضعیتی، برنامه و آمادگی دارد.

این گروه تروریستی، در یک و نیم سال گذشته و در مواجه با رویدادهای طبیعی مختلف، نشان داده‌اند که ظرفیت حکومت داری و حل مشکلات مردم را هم در شرایط عادی و هم در شرایط بحرانی، ندارد.

متاسفانه بی‌پناهی مردم افغانستان در زیر سلطه این گروه ادامه دارد و بر علاوه جنگجویان طالبان، اکنون سرما و فقر نیز جان شهروندان این کشور را می‌گیرد.

دکمه بازگشت به بالا