جهان

آخرین جزئیات از زلزله مرگبار در ترکیه و سوریه؛ شمار جان‌باختگان به 4825 نفر رسید

سازمان مدیریت حوادث غیرمترقبه‌ی ترکیه (آفاد) می‌گوید که شمار جان‌باختگان زلزله‌های روز گذشته به 3 هزار و 419 تن و مصدومین نیز به 20 هزار و 426 تن رسید.

تعداد قربانیان در سوریه هم حداقل 1444 نفر رسیده است.

در مجموع در این دو کشور تاکنون 4,825 نفر جان باخته‌اند.

سازمان جهانی صحت می‌گوید تعداد قربانیان این زمین‌لرزه بزرگ ممکن است حتی ۸ برابر شود.

زمین لرزه 7.8 ریشتری اوایل روز دوشنبه بخش‌های مرزی ترکیه و سوریه، دو کشور همسایه را لرزاند.

کارشناسان می‌گویند این زمین لرزه اول یکی از قوی‌ترین زلزله‌های تاریخ ترکیه بوده است. کسانی که در این مناطق جنوبی ترکیه حضور داشتند می‌گویند لرزه‌ها حدود ۲ دقیقه ادامه داشت.
نیروی مسلح ترکیه که به دنبال وقوع زمین لرزه‌‌های شدید در قهرمان ماراش ترکیه «کریدور هوایی ارسال کمک» ایجاد کرده بود، بدون توقف در طول نیم شب گذشته از طریق هواگردها به فعالیت‌‌های خود در راستای حمل نیروهای امداد و نجات و محموله‌های کمکی را به مناطق زلزله زده ادامه داد.

در این راستا 37 هوا گرد از جمله هواپیماهای حمل و نقل A400M به منطقه مجموعا 154 سورتی (رفت و برگشت) انجام دادند. همچنین شماری از مجروحین توسط این هواپیماها حمل شدند.

همچنین هم‌زمان با فعالیت نیروها در مناطق زلزله زده دو فروند پهپاد «آکینجی» برای هماهنگی‌های بیشتر به پرواز ادامه می‌دهند.

در پی وقوع زمین لرزه در جنوب شرق ترکیه میز وضعیت اضطراری در این راستا در وزارت دفاع ترکیه تشکیل شده بود.
محمد اشرف غنی، رئيس‌جمهور سابق افغانستان در حساب توئیتر خود نوشت: «به کسانی که عزیزانشان را در پی زلزله ویرانگر ترکیه و سوریه از دست داده‌اند، صمیمانه تسلیت می‌گویم. برای کسانی که مجروح شده‌اند و در حال نجات هستند دعا می‌کنم».

همچنین حامد کرزی، رئيس جمهور اسبق افغانستان نیز در حساب فیس‌بوک خود نوشته است: «با تأسف فراوان آگاهی یافتم که وقوع زلزله در ترکیه زیان‌های جانی و مالی هنگفتی را به بار آورده است. ضمن اینکه مراتب تسلیت و همدردی خود را به خانواده‌های قربانیان این حادثه المناک و حکومت و مردم ترکیه ابراز می‌کنم از بارگاه خداوند لایزال برای شهداء بهشت برین، برای بازماندگان شان صبر جمیل و برای زخمی‌ها شفای عاجل استدعا می‌کنم».

عبدالله عبدالله، رئیس سابق شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نیز طی پیامی در شبکه‌های اجتماعی افزود:‌ «مراتب تسلیت و همدردی خود را به دولت و مردم کشور دوست ترکیه و سوریه بابت وقوع زلزله شدید که تلفات و‌خسارات زیادی در پی داشت، ابراز می‌کنم. از بارگاه ایزد منان برای قربانیان این حادثه المناک، جنت فردوس و‌ برای مجروحان صحت و سلامتی عاجل استدعا دارم».

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان هم طی پیامی به آناتولی ضمن ابراز همدردی با مردم ترکیه و سوریه اعلام کرد: «این زلزله بزرگ که تلفات و آسیب‌های فراوانی به مردم دو کشور مسلمان وارد کرده، تسلیت می‌گوییم. مردم افغانستان نیز در این غم با آنان شریک هستند و از خداوند متعال برای آنان اجر جزیل و صبر در این مصیبت بزرگ مسئلت دارند».

در همین حال وزارت امور خارجه دولت موقت طالبان در افغانستان نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز تأسف و همدردی با مردم ترکیه و سوریه، جان باختن و مصدوم شدن صدها نفر را بر اثر وقوع زلزله تسلیت گفت.

طالبان همچنین از کشورهای اسلامی و سازمان‌های امدادی خواسته‌اند تا هر چه سریعتر به آسیب دیدگان زلزله رسیدگی کنند.

کاربران افغان در شبکه‌های اجتماعی به طور جداگانه با مردم سوریه و ترکیه پیام همدردی نوشته و برای مجروحان شفای عاجل آرزو کرده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا