جهان

عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان در دادگاه حاضر نشد

عمران خان نخست‌وزیر سابق پاکستان برای پاسخگویی به اتهامات مربوط به یک پرونده اختلاس علیه خود، ظاهراً مانور تیم حقوقی‌اش برای جلوگیری از دستگیری نخست‌وزیر سابق، در دادگاهی در اسلام‌آباد حاضر نشد.

عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان روز سه شنبه در دادگاهی در اسلام آباد برای پاسخگویی به اتهامات یک پرونده اختلاس علیه خود حاضر نشد. ظاهراً عدم حضور یک مانور قانونی توسط نخست وزیر سابق برای جلوگیری از دستگیری بود.

این جلسه توسط قاضی ظفر اقبال تعیین شد و خان موظف شد شخصاً برای پاسخگویی به اتهامات مربوط به فروش هدایای دولتی در زمان مسئولیت خود حاضر شود. همین قاضی هفته گذشته حکم بازداشت خان را صادر کرد، اما تنها دولت جانشین خان، نخست وزیر شهباز شریف، می تواند به پلیس دستور بازداشت او را بدهد.

ستاره سابق کریکت 70 ساله و رهبر کنونی اپوزیسیون درگیر یک رشته پرونده های قضایی علیه خود است، از جمله اتهامات تروریستی که توسط پلیس مطرح شده است. او تاکنون از دستگیری خودداری کرده است و مدعی است که این ابهام قانونی توسط دولت در تلاش برای بدنام کردن او سازماندهی شده است.

خان در آوریل گذشته در یک رأی عدم اعتماد در پارلمان برکنار شد، اما بدون ارائه مدرک مدعی شده است که برکناری وی غیرقانونی بوده و توطئه شریف و واشنگتن بوده است. هم ایالات متحده و هم دولت پاکستان این اتهامات را رد کرده اند.

اتهامات پرونده روز سه شنبه خان را به فروش غیرقانونی هدایای دولتی که به عنوان نخست وزیر دریافت کرده بود و پنهان کردن درآمدهای حاصل از این فروش از دادگاه انتخابات کشور متهم می کند. در ماه اکتبر، دادگاه او را از تصدی پست دولتی به مدت پنج سال محروم کرد. خان بطور خودکار کرسی خود را در پارلمان به دلیل رد صلاحیت از دست داد که از آن زمان تاکنون در دادگاه به چالش کشیده شده است.

محسن رنجها، وکیل از حزب حاکم مسلم لیگ پاکستان، از حضور نکردن خان در دادگاه انتقاد کرد و گفت که نخست‌وزیر سابق سیستم حقوقی را به سخره می‌گیرد.

رانجا گفت: «عمران خان تنها زمانی در دادگاه حاضر می شود که بخواهد.

فواد چوهدری، از دستیاران نزدیک خان و یکی از رهبران ارشد حزب تحریک انصاف پاکستان، مدعی شد که خان به دلایل سلامتی نمی تواند به اسلام آباد سفر کند. او گفت که تیم حقوقی خان برای لغو احضار و حکم بازداشت خان به دادگاه دیگری شکایت خواهد کرد.

خان از نوامبر در شرق شهر لاهور زندگی می کند که در جریان تجمع اعتراضی مورد اصابت گلوله یک مرد مسلح به پایش قرار گرفت. از آن زمان، او تنها یک بار – هفته گذشته – برای حضور در دادگاه در پرونده های دیگر علیه خود به اسلام آباد سفر کرده است.

حزب او تهدید کرده است که در صورت دستگیری خان به اعتراضات سراسری خواهد پرداخت، در حالی که نخست وزیر سابق ادعا می کند که تهدیدهای جدی علیه جان او وجود دارد. از زمان برکناری، او برای انتخابات زودهنگام مبارزه کرده است – خواسته دیگری که شریف آن را رد کرد و گفت که رأی گیری طبق برنامه در اواخر سال جاری برگزار خواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا