جهانویدئو

لحظه به لحظه با اوکراین؛ ستون پنج کیلومتری خودروهای زرهی روسیه در راه کی‌یف

در چهارمین روز از تهاجم نظامی روسیه علیه اوکراین، وزیر خارجه اوکراین گفت که این کشور نیازمند موشک ضد تانک، جنگنده و سلاح است.

با گذشت چهار روز از عملیات در اوکراین، مقام‌های کرملین می‌گویند که همچنان آماده گفت‌گو با اوکراین در خصوص نگرانی‌های امنیتی روسیه هستند و در قبال آن، مقام‌های اوکراینی ظاهراً گفت‌وگو با مقام‌های روس را رد کرده‌اند و در این میان تلاش می‌کنند تا روسیه را از طریق تحریم‌ها و قطع دسترسی به سامانه بین بانکی سوئیفت در جامعه بین‌المللی منزوی کنند.

بخش دوازدهم از تحولات لحظه به لحظه در اوکراین را می‌توانید در زیر دنبال کنید:
لحظه به لحظه با تحولات اوکراین| رای شورای امنیت به برگزاری مجمع عمومی/ هشدار لوکاشنکو درباره وقوع جنگ جهانی سوم
با ورود به پنجمین روز از عملیات نظامی ارتش روسیه در اوکراین شهردار کی‌یف گفته که این شهر محاصره شده و امکان تخلیه غیرنظامیان وجود ندارد.

لحظه به لحظه با تحولات اوکراین| رای شورای امنیت به برگزاری مجمع عمومی/ هشدار لوکاشنکو درباره وقوع جنگ جهانی سوم
به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، با گذشت پنج روز از عملیات در اوکراین، مقام‌های کرملین می‌گویند که همچنان آماده گفت‌گو با اوکراین در خصوص نگرانی‌های امنیتی روسیه هستند و در قبال آن، مقام‌های اوکراینی ظاهراً گفت‌وگو با مقام‌های روس را رد کرده‌اند و در این میان تلاش می‌کنند تا روسیه را از طریق تحریم‌ها و قطع دسترسی به سامانه بین بانکی سوئیفت در جامعه بین‌المللی منزوی کنند.

از سوی دیگر برخی منابع خبری از محاصره کی یف پایتخت اوکراین خبر داده و میگویند خودروهای زرهی بیشتری از ارتش روسیه در راه کی یف است.

بخش سیزدهم از تحولات لحظه به لحظه در اوکراین را می‌توانید در زیر دنبال کنید:

00:09 شبکه راشا تودی گزارش داد که شورای امنیت سازمان سازمان به ریاست روسیه به تشکیل مجمع عمومی این سازمان برای بررسی بحران اوکراین در روز دوشنبه رای مثبت داد. رئیس مجمع عمومی نیز برگزاری این نشست در بامداد دوشنبه به وقت محلی را براساس قطعنامه شورای امنیت تایید کرد.

00:15 روزنامه گاردین گزارش داد که دولت انگلیس به دنبال اعمال ممنوعیت پهلوگیری کشتیهای روسی در بنادر این کشور است.

00:16 وزارت خارجه فرانسه به شهروندانش هشدار داد که باید فورا خاک اوکراین را ترک کنند.

00:17 وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد که شهر اودسا در کناره دریای سیاه زیر آتش حملات ارتش روسیه است.

00:30 نماینده اوکراین در شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد که از آغاز عملیات نظامی روسیه 16 کودک قربانی شده‌اند. وی همچنین مدعی شد که 4300 نیروی نظامی روسیه نیز کشته شده‌اند. نماینده اوکراین با بیان اینکه روسیه در حال انجام یک حمله خشونت آمیز علیه اوکراین است گفت که ارتش روسیه از انواع سلاحهای سنگین از جمله موشک استفاده می‌کند.

00:36 «ویتالی کلیتچکو» شهردار اوکراین در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که کی یف محاصره شده است و در حال حاضر امکان تخلیه غیرنظامیان وجود ندارد.

براساس گزارش خبرگزاری تاس، وی در عین حال اعتراف کرد که مقامات دولت کنترل کاملی بر گردانهای دفاع مدنی که به اسلحه مجهز شده‌اند را ندارند.

00:44 روزنامه سعودی از تماس تلفنی «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور و «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه درباره اوکراین و تاثیر آن بر بازار انرژی خبر داد.

00:47 شبکه الجزیره به نقل خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد که اتحادیه اروپا به دنبال تحریم چهره‌های تجاری و سیاسی روسیه از جمله «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین است.

00:50 «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس دستور ولادیمیر پوتین برای آماده باش نیروهای بازدارنده اتمی روسیه را برای ایجاد سردرگمی و انحراف از واقعیاتی که در اوکراین می‌گذرد، خواند.

00:56 شرکت هواپیمایی «آئروفلوت» روسیه تمامی پروازهای خود را به سراسر اروپا به حالت تعلیق درآورد.

01:32 شبکه الجزیره از به صدا درآمدن آژیرهای هشدار در پایتخت اوکراین پس از شنیده شدن یک انفجار قوی خبر داد.

01:34 فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه وسواس ضدروسی غرب را عامل تشدید تنشها در جهان و تحریف واقعیات خواند. وی تاکید کرد که سیاست آمریکا و متحدانش مبتنی بر دروغ، اطلاعات نادرست و تحریف گذشته و حال است. تبلیغات رسانه ای و سیاسی تحریک شدده آنها برای حفظ هرج و مرج در جهان به نفع جنایتکاران،تروریستها و نئونازیهاست.

01:41 «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد این اتحادیه با هزینه بروکسل جت‌های جنگنده در اختیار اوکراین قرار خواهد داد.

01:49 «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس با هشدار درباره تحریمهای سخت کشورهای غربی علیه روسیه تاکید کرد که این اقدامات می‌تواند روسیه را به سمت جنگ جهانی سوم سوق دهد.

براساس گزارش رسانه‌های محلی بلاروس، وی گفت: «الان صحبتهای زیای علیه بخش بانکی، نفت و گاز و سوئیفت است. اینها بدتر از جنگ است. این می‌تواند روسیه را به سمت جنگ سوم جهانی هُل بدهد.»

18:51- روسیه در حال اجرای تاکتیک محاصره در داخل اوکراین است

یک مقام آمریکایی گفت که ارزیابی واشنگتن این است که روسیه در حال اجرای تاکتیک‌های محاصره در داخل اوکراین است.

18:45- ناتو: سامانه‌های پدافند هوایی و ضد تانک بیشتری به اوکراین می‌دهیم

دبیر کل ناتو از تجهیز بیشتر ارتش اوکراین به سامانه‌های پدافند هوایی و ضد تانک برای مقابله با روسیه خبر داد.

18:03- وزارت دفاع روسیه: اوکراین از مهمات فسفری استفاده می‌کند

وزارت دفاع روسیه، ارتش اوکراین را به استفاده از مهمات ممنوعه در اطراف شهر کی‌یف متهم کرد.

18:02- تخصیص «تسهیلات صلح اروپا» برای تأمین «تسلیحات مرگبار» اوکراین

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از اختصاص «تسهیلات صلح اروپا» برای تأمین تسلیحات مرگبار برای اوکراین و اعمال تحریم دسترسی روسیه به سیستم بانکی سوئیفت خبر داد.

17:56- نیازمند موشک، جنگنده و سلاح هستیم

«دیمیترو کولبا» وزیر خارجه اوکراین در کنفرانس خبری گفت که این کشور نیازمند موشک‌های ضد تانک، جنگنده و انواع تسلیحات است.

وی افزود: «از تمام کشورهایی که اقدام به ارسال سلاح به اوکراین کرده تشکر می‌کنیم و خواستار تسلیحات بیشتر هستیم».

17:51- نقشه پیشروی نیروهای روسیه از روز نخست حمله تا روز گذشته

خبرگزاری فرانسه،‌ نقشه‌ای را از میزان پیشروی نیروهای روسیه از روز نخست تا روز گذشته منتشر کرد.

17:45- واکنش دیپلمات آمریکا به آماده باش نیروهای اتمی روسیه

سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت: «تصمیم پوتین برای آماده‌شدن نیروهای بازدارنده اتمی، درگیری را به‌طورغیرقابل پذیرشی تشدید می‌کند.»

17:44- اسپانیا حریم هوایی خود را به روی روسیه بست

وزارت حمل و نقل اسپانیا اعلام کرد که حریم هوایی این کشور را به روی خطوط هوایی روسیه می‌بندد.

17:22- افزایش سطح امنیت کشتی‌های ترکیه نزدیک بنادر اوکراین و روسیه

اداره کل دریانوردی ترکیه اعلام کرد که کشتی‌های ترکیه‌ای که نزدیک بنادر اوکراین و روسیه حرکت می‌کنند از حداکثر سطح امنیتی در دریا استفاده خواهند کرد.

17:21- اوکراین مذاکره با روسیه را تأیید کرد

دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین گفته مذاکره با روسیه «بدون هیچ پیش‌شرطی» و در منطقه مرزی میان این کشور و بلاروس برگزار می‌شود.

17:00- فرانسه حریم هوایی خود را بر روی روسیه بست

وزیر حمل و نقل فرانسه در توئیتی اعلام کرد: فرانسه از سایر کشورهای اروپایی برای بستن حریم هوایی خود به روی هواپیماهای روسی پیروی می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا