افغانستاناقتصاد

شکایت بیماران از نبود داروهای سرطان پستان در هرات

مسوولان بخش صحی در هرات می‌گویند که آمار بیماران مبتلا به سرطان پستان در حوزه‌ی غرب افزایش یافته است.

به گفته‌ی این مسوولان در یک سال اخیر آمار این بیماری۳۰ درصد افزایش داشته و اگر این مریضی بین زنان کنترل نشود، ممکن است خطرهای زیادی را برای آنان داشته باشد.

داکتر فاورق صدیقی، متخصص و مسوول بخش سرطان در حوزه‌ی غرب افغانستان می‌گوید که از هر ۱۰ مریضی که روزانه به او مراجعه می‌کنند، حداقل ۵ نفر شان به سرطان پستان مبتلا استند.

به گفته‌ی وی به دلیل عدم آگاهی زنان از این مریضی آمار ابتلا به این بیماری افزایش یافته است و مریضان در درجه‌ی حاد این مریضی به دلیل نبود داروهای کیمو‌‌تراپی مجبورند به خارج از کشور‌ سفر کنند.

صدیقی تاکید کرد: «عدم آگاهی در مورد این بیماری و استفاده از غذاهای نامناسب از دلایل افزایش این نوع سرطان نزد زنان است که اکثرا به درجه‌ی حاد و چهارم نزد ما مراجعه می‌کنند و بخاطر نداشتن دواهای کیمو‌تراپی در کشور آنها مجبورند به خارج از کشور مراجعه کنند.»

از سویی هم شماری از زنان که به این بیماری مبتلا هستند می‌گویند که به دلیل نبود امکانات کافی در شفاخانه‌های داخل کشور، آنان مجبور استند برای تدوای مریضی‌شان به خارج از کشور‌ سفر کنند.

به گفته‌ی آنان هزینه‌ی تداوی این بیماری زیاد بوده و از دولت خواستار کمک برای مبتلایان به این بیماری هستند.

زهرا باشنده‌ی غور به سرطان پستان مبتلا است. او برای درمان بیماری خود به هرات آمده است. به شهر هرات برای تداوی آمده است وی می‌گوید که: «با وجودیکه وضعیت اقتصادی خوبی ندارم مجبور هستم بخاطر تداوی با مصرف زیاد به خارج از کشور برم چون اینجا زمینه‌ی تداوی برای ما مساعد نیست.»

سهیلا بانوی دیگر مبتلا به سرطان پستان می‌گوید که هزینه‌ی تداوی مریضی اش زیاد بوده و توان پرداخت آن را ندارد.

وی از حکومت می‌خواهد که برای مریضان مبتلا به سرطان همکاری کند.

سهیلا گفت: «هر نسخه‌ی مه پنج یا شش هزار میشه توان پرداخت ندارم دوا خیلی قیمت است، از دولت می‌خواهم که به ما کمک کند.»

در همین حال مسوولان در ریاست صحت عامه‌ی‌ ولایت هرات با تایید افزایش این بیماری می‌گویند که در تلاش آگاهی دهی برای مردم برای کاهش واقعات ابتلا به سرطان پستان هستند.

محمد آصف کبیر سخنگوی ریاست صحت عامه‌ی هرات می‌گوید که در چند سال اخیر سرطان پستان شایع‌ترین مرض در میان زنان بوده و دلیل آن نبود زمینه‌ی اطلاع رسانی درست برای زنان در مورد این بیماری بوده است.

به گفته‌‌ی اقای کبیر در چند سال اخیر ۶ هزار و ۶۸۰ خانم به این مریضی مبتلا بوده و ۳۶۰ تن آنان به دلیل نبود امکانات در کشور نیاز به تداوی در خارج از کشور داشتند.

براساس آمارهای ارائه شده از سوی سازمان‌ صحی جهان، از هر هشت زن یک زن به سرطان پستان مبتلا می‌گردد و در افغانستان پس از زایمان سرطان پستان دومین عامل مرگ ومیر مادران به حساب می‌آید.

دکمه بازگشت به بالا