افغانستاناقتصاد

با قدرت گرفتن طالبان، ده‌ها کارخانه کفش‌دوزی ورشکست شده‌اند

در کمتر از دو سال حضور طالبان در عرصه قدرت در افغانستان، نزدیک به ۳۰۰ کارخانه و کارگاه تولید کفش در این کشور فعالیت خود را متوقف کرده‌اند.

اتحادیه کفش‌دوزان شهر کابل اعلام کرده است که این کارخانه‌ها به دلیل چالش‌های اقتصادی و بی‌توجهی طالبان به صنعت کفش‌دوزی مجبور شده‌اند تا فعالیت خود را متوقف کنند.

محمد آصف جامی، رییس اتحادیه کفش‌دوزان در شهر کابل تاکید ورزید، وضعیت بازار بسیار وخیم است و از پاکستان و چین واردات گسترده‌ای در بخش کفش می‌شود که کیفیت و قیمت بسیار پایینی دارند و رقابت را در کشور دشوار کرده است.

همزمان، کفش‌دوران نیز از کمبود مواد خام در کشور شکایت داشته و می‌گویند، نبود مواد خام برای تولید از مهم‌ترین عوامل رکود بازار کفش‌دوزی است.

در عین حال، طالبان که طی دو سال گذشته تنها به وعده و وعید بسنده کرده و هیچ کار ویژه‌ای انجام نداده‌اند می‌گویند، وزارت صنعت و تجارت این گروه در تلاش است تا به رشد تمامی صنایع در کشور کمک کند.

سخنگوی این وزارتخانه طالبانی گفت، در صنعت کفش‌دوزی باید کیفیت تولیدات به شدت افزایش داشته باشد و اگر کارخانه‌داران در بخش واردات مواد خام با چالش مواجه هستند با این وزارتخانه تماس بگیرند.

این در حالی است که افغانستان تا پیش از حاکمیت طالبان ظرفیت تولید ۲۰ میلیون کفش در سال را داشت، ‌اما در حال حاضر تنها سه میلیون کفش در سال تولید می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا