افغانستانجهان

موج خشم افغان‌ها از سازمان ملل؛ سخنگوی گوترش:‌ برای رسمیت طالبان لابی نمی‌کنیم

به دنبال واکنش‌های منفی نسبت به اظهارات معاون دبیرکل سازمان ملل پیرامون تلاش‌های این سازمان برای بازگشت به مسیر گفتگو بر سر به رسمیت شناختن طالبان در افغانستان، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت که چنین موضوعی صحت ندارد.

استفان دوجاریک تاکید ورزید که سازمان ملل برای رسمی شدن طالبان در افغانستان رایزنی نمی‌کند و تنها دولت‌های عضو در سازمان ملل می‌توانند در این زمینه تصمیم‌گیری کنند.

امینه محمد در اظهاراتی گفته بود که آقای گوترش در دیدار با نمایندگان ویژه کشورها برای افغانستان به موضوع بازگشت به مسیر به رسمیت شناختن طالبان گفتگو خواهد کرد، اما آقای دوجاریک در نشست خبری اذعان کرد که سازمان ملل صلاحیت مشروعیت‌بخشی به طالبان را ندارد و خانم محمد خود مدافع حقوق زنان است.

با این حال، آقای دوجاریک گفتگو پیرامون موضوع به رسمیت شناختن طالبان در نشست آقای گوترش و احتمال حضور نماینده طالبان در این نشست را رد یا تایید نکرد.

این در حالی است که سازمان ملل در حال گفتگو با طالبان برای رفع ممنوعیت کار زنان افغان در این سازمان است و پیشتر نیز هشدار داده بود که در صورت تداوم این موضوع، خروج از افغانستان دور از انتظار نیست.

دکمه بازگشت به بالا