جهان

طرف‌های درگیر در سودان برای آتش‌بس ۷۲ ساعته توافق کردند

همزمان با ادامه روند تخلیه شهروندان خارجی طرف‌های درگیر در سودان روی تمدید آتش بس موقت برای ۷۲ ساعت دیگر توافق کردند.

ارتش سودان و شبه نظامیان «نیروهای واکنش سریع» این کشور اعلام کرده‌اند که این آتش بس با پا درمیانی امریکا از نیمه‌های شب دوشنبه اجرایی شده است.

دو طرف گفته‌اند که هدف این آتش‌بس ایجاد دهلیز بشردوستانه برای انتقال شهروندان خارجی از سودان و نیز دسترسی شهروندان سودان به منابع ضروری، مراقبت‌های بهداشتی، و انتقال آنان از مناطق آسیب پذیر است.

«نیروهای واکنش سریع» در اعلامیه‌ای گفته است: «نیروهای واکنش سریع همکاری، هماهنگی و تعهد کامل خود را برای تضمین امنیت شهروندان خارجی و ماموریت‌های خروج از کشور اعلام می‌کنند. به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از جامعه، ما در کنار مردم خود ایستاده‌ایم و از آزادی، عدالت، دموکراسی و حاکمیت قانون حمایت می‌کنیم.»

ارتش سودان، اما نیمه‌های شب گذشته اعلام کرد که با آتش ۲۴ ساعته در صورتی موافق است که «شورشیان» دست از هرگونه فعالیت «خصمانه» بردارد و به آتش بس پایبند بماند.

این در حالی است که روند تخلیه شهروندان خارجی از سودان همچنان ادامه دارد.

از بامداد دوشنبه به این طرف، کوریای جنوبی ۲۸ شهروند خودش و شماری از جاپانی‌ها را با هواپیمای نظامی انتقال دادند.

عربستان سعودی نیز حدود ۱۹۹ نفر به شمول سعودی، امریکایی، بریتانیایی، سویدنی، ایتالیایی، قطری، هالندی، عراقی، ترکی، تانزانیایی، لبنانی و لیبیایی را به کشتی نظامی از سودان خارج کرده و جده رسانده است.

ایتالیا هم ۹۶ شهروندش را از سودان تخلیه کرده است.

تا هنوز شمار زیاد از کشورها دیپلمات‌های و شهروندان خود را از خارطوم خارج کرده‌اند.

درگیری میان ارتش و گروه شبه‌نظامی «نیروهای واکنش سریع» در ۱۵ آپریل، آغاز شد و در جریان یک هفته دست‌کم ۴۲۷ نفر را کشته و هزاران تن زخمی شده‌اند.

همچنان بیمارستان‌ها و سایر خدمات عامه فلج شده و مناطق مسکونی نیز به ساحه جنگی تبدیل شده است.

از سوی هم هزاران شهروند خارجی در سودان گیر مانده‌اند.

پاکستان اعلام کرده است که اولین کاروان ۵۰۰ نفری شهروندان این کشور به بندر سودان رسیده و قرار است به کمک عربستان سعودی انتقال پیدا کنند.

دکمه بازگشت به بالا