آموزشافغانستان

ایتلاف حقوق بشر در افغانستان: طالبان باید به سرکوب مخالفان خود پایان دهند

ایتلاف حقوق بشر در افغانستان، در بیانیه‌ای نگرانی خود را در مورد سرکوب سیستماتیک مخالفان طالبان و مدافعان حقوق بشر در افغانستان ابراز کرده و از این گروه خواسته‌ است که باید به سرکوب مخالفان خود پایان دهد.

هفت نهاد تحت نام ایتلاف حقوق بشر در افغانستان روز چهارشنبه، ۶ ثور، با نشر بیانیه‌ای مشترک گفته‌اند که سرکوب مداوم صداهای منتقد، دامنه و مقیاس خود را افزایش داده و هدف آن خفه کردن اعمال حق آزادی بیان در کشور است.

این نهاده از بازداشت مرتضا بهبودی، خبرنگار فرانسوی افغانی‌الاصل، مطیع‌الله ویسا، فعال آموزش و محمدکاظم امینی، شاعر و نویسنده به‌عنوان نمونه‌هایی از بازداشت‌های خودسرانه طالبان یاد کرده است.

به گفته این ایتلاف، این بازداشت‌ها و بازداشت‌های اخیر در چارچوب سرکوب گسترده و حمله‌ علیه جامعه مدنی افغانستان صورت می‌گیرد.

در بیانیه آمده است: «این بازداشت‌های اخیر اقدامی آشکار انتقام‌جویانه علیه کسانی است که نظرات مخالف خود را در رسانه‌های اجتماعی ابراز می‌کنند، به‌طور مسالمت‌آمیز به سیاست‌ها و عمل‌کردهای سخت‌گیرانه طالبان اعتراض می‌کنند، به‌ویژه آن‌هایی که در مورد حق زنان و دختران برای تحصیل و تعامل با جامعه بین‌المللی و مکانیسم‌های حقوق بشر سازمان ملل متحد هستند.»

ایتلاف حقوق بشر در افغانستان از طالبان خواسته است تا همه کسانی را که به‌طور خودسرانه تنها به‌ دلیل استفاده از حق آزادی بیان، آزادی تجمعات مسالمت‌آمیز و آزادی اجتماعات بازداشت شده‌اند، فوراً و بدون قیدوشرط آزاد کنند.

در بیانیه از طالبان همچنان خواسته شده است تا محل نگه‌داری افراد بازداشت‌شده توسط این گروه افشا شود و خانواده‌های‌شان حق ملاقات با آن‌ها را داشته باشند.

گفتنی است که از زمان بازگشت طالبان به قدرت در ۲۴ اسد سال ۱۴۰۰، محدودیت‌ها بر حقوق زنان، آزادی رسانه‌ها و آزادی بیان به‌طور تصاعدی افزایش یافته است.

طالبان همواره دست به بازداشت و شکنجه خبرنگاران و مخالفان سیاسی و نظامی خود زده‌اند.

 

دکمه بازگشت به بالا