افغانستان

نشست سازمان ملل: آیا جهان طالبان را به رسمیت خواهد شناخت؟

تا سه روز دیگر دبیر کل سازمان ملل در دوحه نشستی را میزبانی می کند که هدف آن شکل گیری یک اجماع واحد در برابر طالبان و رسیده گی به چالش های موجود در افغانستان گفته شده است.

به روز پنجشنبه وزیر خارجه امریکا نیز در دیدار اش با دبیر کل سازمان ملل گفته است که واشنگتن خواهان ایجاد یک حکومت فراگیر در افغانستان است.

اما یکی از نگرانی هایی که از سوی مخالفان طالبان مطرح می شود این است که آیا واقعا جامعه جهانی در این نشست موضوع به رسمیت شناختن طالبان را نیز روی میز خواهد گذاشت؟

حسین حقانی سفیر پیشین پاکستان در واشنگتن می‌گوید: «من فکر نمی کنم که جامعه جهانی برای به رسمیت شناختن طالبان آماده باشد. به رسمیت شناختن طالبان تنها وسیله فشار جامعه جهانی بر طالبان است، چون در حال حاضر طالبان افغانستان را اداره می کنند و هیچ نیرویی در مقابل آنان ایستاده گی نمی کند. در یک چنین شرایطی تنها وسیله یی که جامعه جهانی می تواند که بر طالبان فشار بیاورد تا رفتار های شان را تغییر بدهند، همین موضوع به رسمیت شناختن آنان است که من شک دارم که جامعه جهانی به این زودی ها طالبان را به رسمیت بشناسد.»

از سویی هم وزیر خارجه امریکای از دبیر کل سازمان ملل خواسته است که در نشست دوحه بر رعایت حقوق زنان در افغانستان نیز پرداخته شود.

هدا خموش فعال حقوق زنان گفت: «امیدوار هستیم که جامعه جهانی به خصوص سازمان ملل چشم از جنایت های طالبان به خصوص در برابر زنان افغانستان در ۱۹ ماه گذشته نپوشد و از تعامل با طالبان و به رسمیت شناختن آنان صرف نظر بکنند.»

از سویی هم روز گذشته آقای پوتزل معاون یوناما با عبدالسلام حنفی معاون رییس الوزرای طالبان در کابل در باره نشست دوحه دیداری داشت و آقای حنفی خواسته است که در این نشست “اقدام های مثبت طالبان” برجسته شوند.

میرحیدر افضلی رییس پیشین کمیسیون دفاعی مجلس نمایندگان گفت: «زمان آن رسیده است که سازمان ملل متحد موقف اش را در باره افغانستان روشن بسازد، یا این که در کنار مردم افغانستان قرار بگیرد و مردم را برای به دست آوردن ارزش های انسانی شان حمایت بکند و یا هم این که در کنار طالبان قرار بگیرد.»

این نشست به میزبانی سازمان ملل در اول ماه می برگزار می شود و در آن نماینده گان کشور های منطقه و جهان نیز حضور خواهند داشت، تا هنوز روشن نیست که آیا طالبان نیز در این نشست دعوت شده اند یا خیر؟

پیش از این، امینه محمد معاون دبیر کل سازمان ملل متحد گفته است که بحث به رسمیت شناخته شدن طالبان در این نشست “در اصول” مطرح خواهد شد – گفته هایی که واکنش هایی زیادی را به همراه داشت و یک روز پس از آن سخنگوی سازمان ملل گفت که از گفته های بانوی محمد برداشت نادرست شده است.

دکمه بازگشت به بالا