افغانستان

انتصاب‌های تازه طالبان؛ والی جدید قندهار کیست؟

ملا هبت الله، به تازه گی ملامحمدعلی حنفی، مشهور به ملاشیرین را به حیث والی قندهار گماشته است.

ملاشیرین پیش از این معاون استخبارات وزارت دفاع طالبان بود و از نزدیکان و افراد مورد اعتماد رهبر طالبان به شمار میرود.

ملاشیرین، باشنده اصلی ولسوالی ژری قندهار است و از دوستان نزدیک ملاعمر، بنیان گذار طالبان بوده است.

ملاشیرین سال ها در قطر زنده گی کرده است و عضو هیات مذاکره کننده طالبان با امریکا بود.

وی چندی پیش با ملا یعقوب وزیر دفاع طالبان و پسر ملاعمر به قطر رفت و در بسیاری از دیدارهای وزیر دفاع طالبان با نماینده گان کشورهای خارجی نیز حضور داشت.

عبدالستار حسینی، عضو پیشین مجلس نماینده گان، گفت: «اختلافاتی هم که بین شبکه حقانی و ملا هبت الله هست کاملا دقیق است. این ها بر سر قدرت است و بر سر اقتدار است و گزارشی که ما داریم مدت ۱۶ روز است که سراج الدین حقانی در قندهار است و تا امروز که من با شما صحبت می کنم، سراج الدین حقانی را ملاقات نکرده.»

پیش از ملاشیرین، ملا محمد یوسف مشهور به حاجی وفا، والی طالبان در قندهار بود.اما پس از کشته شدن ملاداوود مزمل والی پیشین طالبان در بلخ، وی به دستور رهبر طالبان سرپرست ولایت بلخ شد.

حاجی وفا نیز در حلقه وفادار و نزدیک به رهبر طالبان است.

این در حالیست که پیش از این دفترسخنگوی طالبان نیز به دستور ملاهبت الله از کابل به قندهار انتقال یافت و نیز رهبر طالبان تاکنون بسیاری از افراد نزدیک به خودش را در ولایت ها و بخش های مهم و راهبردی جا به جا ساخته است.

و اما رهبر طالبان با این گونه گماشتن ها و جا به جایی ها در پی چیست؟

میرزا محمد یارمند معین پیشین وزارت داخله گفت: «افراد زیادی را در قندهار مسلح ساخته به خاطر تآمین امنیت خود. او نسبت به آمدن در کابل بسیار شاکی است. می خواهد که افراد مطمئن خود را بگمارد. افرادی که در دیگر شبکه ها باشد می خواهد آنان را عزل کند.»

بسیاری ها به این باور استند که بی اعتمادی ها و اختلافات میان طالبان عمیق استند و رهبر این گروه در تلاش منزوی ساختن دیگر شاخه های قدرتمند طالبان و در کنترول داشتن تمامی مسایل است.

چنان که تاکنون چندین نشست کابینه طالبان در قندهار زیر نظر رهبر طالبان برگزار شده است و بسیاری از رهبران طالبان از یک هفته بدینسو به قندهار رفته اند تا در یک نشست دیگر کابینه طالبان شرکت نمایند.

دکمه بازگشت به بالا