جهان

نامزد تجددگرای انتخابات ترکیه مدعی دخالت آنلاین روسیه در انتخابات این کشور شد

رسانه‌های بین المللی گزارش داده‌اند که کمال قیلچدار اوغلو، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه و رقیب اصلی رجب طیب اردوغان (رییس جمهور کنونی ترکیه) روسیه را به دخالت آنلاین در انتخابات این کشور متهم کرده است.

طبق گزارش رویترز آقای قیلچدار اوغلو که تجددخواه و از حامیان دموکراسی خوانده می‌شود روز جمعه، سیزدهم می ادعا کرده است که حزب او «شواهد عینی مبنی بر دست‌داشتن روسیه در انتشار محتوای جعلی پیش از انتخابات» را در اختیار دارد.

او همچنان به رویترز گفته که «برای ما غیرقابل قبول است که کشور دیگری به نفع یک حزب سیاسی در روند انتخابات ترکیه دخالت کند. من می‌خواستم تمام دنیا از این موضوع مطلع شود، به همین منظور این مسئله را آشکارا در توییتر مطرح کردم.»

آقای قیلچدار اوغلو در تایید صحبت‌ها و تاکید بر صحت آنچه که توییت کرده افزود که «اگر شواهد عینی نمی‌داشتیم، توییت نمی‌کردم.»

او درباره محتوایی که آنرا «عمیقا جعلی» خوانده توضیحی نداد اما در توییتی به دو زبان ترکی و روسی نوشت: «اگر می‌خواهید دوستی ما را پس از 15 ماه می ادامه دهید، دست خود را از ترکیه بردارید و ما همچنان همکاری و دوستی را ترجیح می‌دهیم.»

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری کنونی ترکیه و نامزد انتخاباتی، با انتقاد از ادعاهای اوغلو در مورد دخالت روسیه در تجمعی در استانبول گفت: «آقای کمال، خجالت بکش! اگر من بگویم آمریکا، فرانسه، آلمان و بریتانیا در انتخابات ترکیه دخالت می‌کنند، چه جوابی می‌دهید؟»

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز جمعه به ادعاهای مطرح شده مبنی بر دخالت روسیه در انتخابات ترکیه پاسخ داد: «کشوری که برای روابط دوجانبه ارزش زیادی قائل است، طبیعی است که در امور شریک خود دخالت نکند.»

او همچنان افزود که «ما به شدت و قاطعانه چنین اظهاراتی را رد می‌کنیم، اگر کسی چنین اطلاعاتی به آقای قلیچدار داده، او دروغگو است.»

گفتنی است که ترکیه در آستانه یکی از سرنوشت‌سازترین انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد که نتایج آن این کشور را به مسیری که پایبند ارزش‌های سنتی است یا مسیری که ارزش‌های غربی را بیشتر می‌پسندد هدایت خواهد کرد.

انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۳ ترکیه به تاریخ ۱۴ می سال روان میلادی برگزار می‌شود و چهار نامزد به شمول رجب طیب اردوغان (رییس جمهور کنونی ترکیه) و کمال کلیچدار اوغلو (نامزد ائتلاف ملت) در این دور به رقابت می‌پردازند.

دو نامزد دیگر این دور ریاست جمهوری محرم اینجه به‌عنوان نامزد حزب «مملکت» و سینان اوغان به‌عنوان نامزد ائتلاف «آتا» در رقابت حضور خواهند داشت.

رقابت میان کلیچدار اوغلو و رجب طیب اردوغان بخاطر تصاحب کرسی ریاست جمهوری «بسیار تنگ» توصیف شده و نتایج نظرسنجی‌های اولیه نشان می‌دهد که ممکن است انتخابات به دور دوم کشیده شود.

رسانه‌های ترکی به شمول بی بی سی ترک گزارش داده که «ترک‌ها در نقطه عطف تاریخی قرار دارند، باید بین دو نامی که مسیرهای متفاوتی را برای آینده کشورشان ارائه می‌دهند، تصمیم بگیرند.»

رجب طیب اردوغان که از سال ۲۰۰۳ میلادی ابتدا به عنوان نخست‌وزیر و سپس به عنوان رئیس‌جمهور در قدرت بوده، اکنون بعد از ۲۰ سال با چالشی روبرو شده که عبور از آن برایش راحت نیست چون رقیب او آقای کلیچدار اوغلو نه تنها که در میان جوانان و به ویژه زنان بسیار محبوب است بلکه برنامه‌هایش برای ترکیه نیز وسوسه انگیز است.

اردوغان طبق توصیفاتی که از او شده در سالهای آخر ریاست جمهوری‌اش با آنچه که سیاست‌های «پوتینی» خوانده می‌شود بیشتر همسو بوده و نشانه‌های از عملکردهای او وجود دارد که نشان می دهد ترکیه را برای نخستین بار بعد از مصطفی کمال اتاترک از ارزش‌های غربی دور می‌کند تا دموکراسی را بار دیگر با ترازوی ارزش‌های سنتی و اسلامی اندازه بگیرد و این از نظر به خصوص جوانان، زنان و رقیبش خطرناک است.

کلیچدار اوغلو بر عکس اردوغان می‌خواهد حاکمیت دموکراسی بر پایه ارزش‌های انسانی را سرپا نگهدارد و بقایای آنچه ارزش‌های سنتی-مذهبی خوانده می‌شود را از راه حاکمیت قانون و دموکراسی برچیند.

انتخابات حساس پیش رو، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ترکیه و دومین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور پس از تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی و بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس این کشور محسوب می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا