افغانستانپناهندگان

بیش از 2000 مهاجر افغان از ایران به کشور خود بازگشتند

وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان اعلام کرده است که اداره بالفعل امکان بازگشت بیش از دو هزار مهاجر افغان از ایران به کشورشان را فراهم کرده است.

این وزارت روز یکشنبه در پلتفرم رسمی شبکه اجتماعی X اعلام کرد که حدود ۲۸۰۵ مهاجر افغان تا ۲۲ اکتبر ۲۰۲۳ از ایران به افغانستان بازگشته اند.

بر اساس گزارش این وزارتخانه، این مهاجران از ایران به دو صورت غیر ارادی و داوطلبانه به افغانستان بازگشته اند. با این وجود رئیس پلیس مرزی اسلام قلعه خاطرنشان کرده است که از این میان 248 نفر نیازمند کمک شناسایی شده اند.

این وزارتخانه جزئیات مشخصی درباره اینکه چه تعداد از آنها به زور و چه تعداد داوطلبانه بازگشته اند، ارائه نکرده است. شایان ذکر است که برخی از مهاجران اخیراً بازگشته برای کمک به سازمان بین المللی مهاجرت ارجاع داده شده اند.

در چند وقت اخیر افزایش محسوسی در بازداشت مهاجران افغان در کشورهایی مانند پاکستان و ایران به دلیل نداشتن مدارک معتبر اقامتی مشاهده شده است.

متاسفانه، بسیاری از این مهاجران با برخورد شدید مقامات محلی، از جمله آزار فیزیکی مانند ضرب و شتم مواجه می شوند. این شرایط غیرانسانی اغلب منجر به بازگرداندن اجباری آنها به افغانستان می شود و وضعیت چالش برانگیز آنها را تشدید می کند.

وضعیت اسفبار مهاجران افغان بر نیاز فوری به تلاش های بین المللی برای رسیدگی به مسائل مربوط به مهاجرت، از جمله حمایت از حقوق مهاجران و توسعه سیاست های مهاجرتی انسانی تر و عادلانه تر که امنیت و رفاه افراد و خانواده های آسیب پذیر را در اولویت قرار می دهد، تاکید می کند.

دکمه بازگشت به بالا