جهانعکس

گسترش اعتراضات دانشجویی در دانشگاه‌های امریکا علیه جنگ در غزه

رسانه‌های بین‌المللی گزارش داده‌اند که اعتراضات دانشجویان در دانشگاه‌های امریکا علیه آنچه که تداوم جنگ در غزه خوانده می‌شود گسترش یافته و در چندین مورد، پولیس برای مهار این اعتراضات به محل تجمع دانشجویان (محوطه‌ی دانشگاه‌ها) هجوم برده‌ است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی که روز گذشته (چهارشنبه، ۲۵اپریل) منتشر شده نوشته است که اعتراضات دانشجویی در ایالات متحده بر سر جنگ غزه در هفته گذشته تشدید و گسترش یافته است.

طبق گزارش این رسانه، تعدادی کمپ‌های اعتراضی در حال حاضر در کالج‌هایی از جمله کلمبیا، ییل و دانشگاه نیویورک برای ادامه‌ی اعتراضات برقرار است و پلیس نیز برای دستگیری تظاهرکنندگان به چندین محوطه دانشگاه فراخوانده شده است.

دانشجویان معترض در دانشگاه‌های امریکا مطالبات مشابهی دارند که آتش‌بس دایمی در غزه، پایان دادن به کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل و عفو برای دانشجویان و اعضای هیئت علمی که به دلیل اعتراض تنبیه یا اخراج شده‌اند را شامل می‌شود.

سازمان‌دهندگان این اعتراضات می‌گویند که علی‌رغم رویکرد مدنی و مسالمت‌آمیز آنها در این اعتراضات، پولیس و در مواردی نیز مسوولان دانشگاه‌ها برای مهار این اعتراضات از خشونت و تهدید که شامل تعلیق دانشجویان نیز می‌شود استفاده کرده‌اند.

رویترز نیز در گزارش خود از بازداشت صدها دانشجو توسط پولیس و نیز از تعلیق صدها دانشجو از سوی دانشگاه‌ها خبر داده است.

طبق گزارش‌ها، دانشگاه کلمبیا و کالج بارنارد وابسته به آن ده‌ها دانشجو را که در اعتراضات شرکت داشتند تعلیق کردند. بیش از 100 معترض در کلمبیا دستگیر شدند و نیز پلیس ییل روز دوشنبه بیش از 60 معترض را پس از اینکه به آنها «فرصت‌های متعددی برای ترک و اجتناب از دستگیری» داد، دستگیر کرد. اداره پلیس نیویورک نیز از بازداشت 120 نفر در اواخر روز دوشنبه در نیویورک خبر داده است.

گفتنی است که این اعتراضات روند عادی برنامه‌های برخی از مهمترین دانشگاه‌های امریکا را مختل کرده به نوعی که دانشگاه‌ کلمبیا برای سمستر بعدی خود گزینه‌ی تدریس غیرحضوری (آنلاین) را نیز علاوه کرده و هومبولت، دانشگاه پلی‌تکنیک ایالتی کالیفرنیا نیز در پی این اعتراضات کلاس‌های حضوری خود را تا روز چهارشنبه لغو کرده بود.

این اعترضات در حالی تشدید شده که مجلس نمایندگان امریکا، طرح این کشور برای تجهیز اسراییل از نظر تسلیحات نظامی را تایید کرده است.

 

دکمه بازگشت به بالا