جهان

نیروهای امریکایی در جریان خروج فاجعه‌بار از افغانستان به سمت مردم شلیک کرده‌اند

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان جزییات جدیدی از حمله‌ی مرگبار داعش در اگست ۲۰۲۱ بر میدان هوایی کابل را فاش کرده که نشان می‌دهد، نیروهای امریکایی پس از حمله‌ی مرگبار داعش، شروع به‌تیراندازی کرده‌اند که در نتیجه آن «شمار زیادی» از افراد نه بر اثر حمله انتحاری بلکه در نتیجه تیراندازی سربازان آمریکایی جان باخته‌اند.

این شبکه‌ی تلویزیونی در گزارش اختصاصی که روز گذشته (چهارشنبه، ۲۴اپریل) منتشر کرده، دست‌کم گزارش‌ رسمی وزارت دفاع ایالات متحده امریکا از انفجار مرگبار در جریان خروج نیروهای این کشور از افغانستان را زیر سوال برده است.

طبق گزارش‌های رسمی وزارت دفاع ایالات متحده امریکا، در حمله‌ی مرگبار داعش در اگست سال ۲۰۲۱ بر میدان هوایی کابل، جایی که هزاران تن برای خروج از افغانستان تجمع کرده بودند، ۱۳ سرباز امریکایی و حدود ۱۷۰ افغان کشته شدند اما یافته‌های سی‌ان‌ان این ادعا را زیر سوال برده و از کشته شدن شمار زیادی شهروندان افغانستان در نتیجه تیراندازی نیروهای امریکایی خبر داده است.

دو خبرنگار سی‌ان‌ان (Mick Kreve، Nick Paton Walsh) برای تهیه این گزارش ویدیوهای ضبط شده توسط دوربین گوپرو (GoPro) تفنگداران دریایی که قبلاً از نشر آن جلوگیری شده بود را بررسی کرده‌اند که نشان می‌دهد تعداد تیراندازی‌ها بسیار بیشتر از آن چیزی است که پنتاگون تا به حال اعتراف کرده است.

با سربازان امریکایی که در جریان حمله‌ی مرگبار داعش در میدان هوایی کابل حضور داشتند نیز صحبت شده و آنان تیراندازی بعد از حمله‌ی انتحاری را تایید کرده و گفته‌اند که تیراندازی از سوی یک یا ۲ نفر انجام نگرفت بلکه تعداد زیادی از سربازان شروع به شلیک کردند.

در همین حال، واشنگتن‌تایمز نیز به نقل از منابع خود گزارش داده است که عامل حمله‌ی مرگبار داعش بر میدان هوایی کابل توسط نیروهای امریکایی از هند به زندانی در افغانستان منتقل شده بود. طبق این گزارش، «عبدالرحمان اللوگری» که عامل حمله‌ی مرگبار بر میدان هوایی کابل معرفی شده است در جنوری ۲۰۲۱ از هند به زندان بگرام در افغانستان انتقاد داده شد.

و نیروهای امریکایی به تاریخ (۲ جولای ۲۰۲۱) پایگاه بگرام که زندان بگران نیز در آنجا واقع شده بود را بدون همگاهنگی ترک کردند و «عبدالرحمان اللوگری» به تاریخ ۱۵ آگست ۲۰۲۱ یعنی ۱۱ روز پیش از حمله به میدان هوایی کابل آزاد شد.

 

دکمه بازگشت به بالا