اقتصادحقوق بشرزندگی

وضعیت زنان تجارت‌پیشه و زنان شاغل در غزنی

زنان در عرصه‌ی کار و فعالیت‌های اقتصادی همواره با مشکل مواجه بوده‌اند. آنان در جامعه‌ی سنتی مثل افغانستان، به‌رغم تلاش‌های بسیار برای ورود در عرصه‌های بزرگ اقتصادی، معمولا در بخش‌های خیاطی، گل‌دوزی و دیگر فعالیت‌های یدی محدود شده‌اند. در این گزارش، وضعیت زنان تجارت پیشه در ولایت غزنی را می‌خوانید که علی‌رغم چالش‌ها، به کار و فعالیت‌های اقتصادی ادامه می‌دهند.

شماری از زنان تجارت‌پیشه و متشبث در ولایت غزنی می‌گویند که تحولات سیاسی اخیر بر کار و فعالیت‌ تجاری آنها تاثیر گذاشته و در موارد نیز، مراکز کار آنها مسدود شده‌ است.

زنان شاغل نیز می‌گویند از دسترسی به فرصت‌های کاری محروم شده‌اند و این در حالی است که بسیاری از این زنان تنها نان آور خانواده‌ی خود هستند و به خامه پرس می‌گویند که هیچ توجهی از آدرس امارت اسلامی به‌منظور بهبود این وضعیت صورت نگرفته است.

نیلاب ندیم، یکی از زنان متشبث در ولایت غزنی به خامه پرس گفت که قبل از رویکار آمدن امارت اسلامی مدیریت یک سالون آرایش زنانه را به عهده داشت و از این طریق امرار معاش می‌کرد اما پس از ممنوع شدن فعالیت آریشگاه‌ها، او با مشکلات شدید اقتصادی مواجه شده است.

نیلاب به خامه پرس گفت: «به همراه چند تن از همکارانم در سال ۲۰۱۸ با هزینه‌ی ابتدایی ۲۰هزار افغانی یک سالون آرایش زنانه ایجاد کردیم. همه کسانی که مراجعه می‌کردند از کار ما راضی بودند. ما به صورت حضوری و بدون هیچ مشکلی به کار خود ادامه می‌دادیم.»

به گفته‌ی او، بعد از تحولات اخیر، بسیاری از همکاران او افغانستان را ترک کرده و سرمایه‌ی خود را نیز به خارج از کشور منتقل کرده‌اند.

نیلاب اکنون خرید و فروش مواد آریش را به‌صورت آنلاین انجام می‌دهد اما میزان درآمد از بسیار کم است و او قادر به تامین نیازمندی‌های خانواده‌اش نیست.

ناظران معتقدند که ممنوعیت کار زنان و اعمال محدودیت‌ها علیه زنان و دختران به اقتصاد افغانستان ضربه‌ی جبران‌ناپذیری وارد کرده است.

 

دکمه بازگشت به بالا