اقتصادجهان

بیانیه “بحران غذایی” پوتین: هیچکس مانع استخراج غلات اوکراین نمی شود

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که باید تدابیری اتخاذ شود تا وضعیت بازار مواد غذایی غم انگیز نشود. پوتین گفت: "دولت اوکراین در ورودی بنادر مین گذاری کرده است. هیچ کس مانع از پاکسازی این مین ها و استخراج غلات از آنجا نمی شود. ما تضمین می کنیم که امنیت تامین خواهد شد." او گفت.

پوتین و جوکو ویدودو رئیس جمهور اندونزی در مسکو پایتخت این کشور دیدار کردند.

پوتین در بخش باز این نشست با بیان اینکه روابط روسیه و اندونزی بهبود یافته است، اظهار داشت: سال گذشته حجم تجارت دوجانبه ۴۲ درصد رشد کرد و امسال با سرعت بیشتری رشد کرد.

پوتین با اشاره به بحران جهانی غذا گفت: آمریکا با پولی که چاپ می کند محصولات غذایی را خریداری می کند و به همین دلیل قیمت این محصولات افزایش یافته است.

پوتین با اشاره به اینکه این امر وضعیت کشورهای در حال توسعه را بدتر کرده است، گفت: باید تدابیری اتخاذ شود تا وضعیت غذایی غم انگیز نشود.

“هیچ کس آنها را از حذف دانه ها منع نمی کند”

پوتین با این استدلال که روسیه مانع استخراج غلات از اوکراین نشد، گفت: “دولت اوکراین مین هایی را در ورودی بنادر قرار داده است. هیچ کس مانع از پاکسازی این مین ها و استخراج غلات از آنجا نمی شود. ما تضمین می کنیم که امنیت برقرار خواهد شد. ارائه شده است.”

پوتین همچنین تصریح کرد که صادرات غلات اوکراین از طریق بنادر رومانی، لهستان، بلاروس و دریای آزوف امکان پذیر است و در این زمینه با نمایندگان سازمان ملل در تماس هستند.

پوتین با اشاره به اینکه ۸۰۰ میلیون تن غلات در جهان تولید می شود، گفت: روسیه در سال گذشته ۴۰ میلیون تن به بازارهای خارجی عرضه کرد و امسال نیز آمادگی عرضه ۵۰ میلیون تن غلات را دارد.

“من می خواستم تحریم ها در مورد محصولات غذایی و کود اعمال نشود”

ویدودو رئیس جمهور اندونزی نیز با بیان اینکه جنگ روسیه و اوکراین بر حمل و نقل محصولات غذایی در جهان تأثیر نامطلوب داشته است، گفت: بدون ارسال محصولات غذایی از روسیه و غلات از اوکراین، امکان از سرگیری حمل و نقل مواد غذایی در جهان وجود ندارد.

ویدودو افزود که از رهبران کشورهای G7 خواسته است که تحریم هایی را بر محصولات غذایی و کودهای شیمیایی اعمال نکنند.
منبع: آژانس خبری بین‌المللی کوکچه

دکمه بازگشت به بالا