افغانستانجهانعکس

ظواهری هدف نهایی موشک نینجا شش پره آمریکا

یکی از طراحان ۱۱ سپتامبر، ایمن الظواهری، رهبر القاعده، در عملیات انجام شده توسط ایالات متحده آمریکا در افغانستان کشته شد. ادعا شده بود که ظواهری با یک موشک به اصطلاح شش پره نینجا به نام R9X Hellfire سرنگون شده است.

بایدن رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که عملیات علیه ظواهری که معلوم شد با خانواده اش در کابل مخفی شده بود، با موافقت او روز یکشنبه انجام شد. بایدن در مورد جزئیات این عملیات اظهار نظری نکرد.

ظواهری استراتژیست اصلی سازمان تروریستی القاعده بود که آمریکا برای سرش ۲۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرد. ظواهری، جراح مصری، از سازمان دهندگان حملات ۱۱ سپتامبر بود. او پس از کشته شدن بن لادن در سال ۲۰۱۱ رهبری این سازمان را بر عهده گرفت.

 

وقتی روی بالکن پا می گذارم آتش می گیرد

اطلاعات آمریکا از ابتدای سال جاری ظواهری را ردیابی کرده بود. خانه ای که ظواهری با اعضای خانواده اش در ولسوالی شیربور کابل زندگی می کرد که محل زندگی برخی از مقامات بلندپایه طالبان است، شناسایی شده است.

بر اساس اطلاعات داده شده، شامگاه شنبه تنها رهبر القاعده در خانه بوده است. با ورود ظواهری به بالکن، دو موشک هلفایر از پهپاد شلیک شد. صدای انفجار مهیبی به صدا درآمد.

“بدون از دست دادن جان شهروندان”

جو بایدن اعلام کرد که در این عملیات به غیرنظامیان تلفات وارد نشده است و او آن را موفقیت آمیز توصیف کرد.

“R9X HELLFIRE برای کشتن بیماران استفاده می شود”

فرماندهی مرکزی آمریکا سلاح مورد استفاده برای ترور ظواهری را فاش نکرد.

این در حالی است که به گفته کارشناسان نظامی، این سلاح; موشک “Hellfire R9X Ninja” که به جای مواد منفجره از شمشیرهای بازکننده برای سرنگونی اهداف پرمخاطب استفاده می کند.

یک مقام ارشد آمریکایی در بیانیه‌ای غیررسمی اعلام کرد که رهبر این سازمان تروریستی در حالی که در بالکن خانه‌اش راه می‌رفت، توسط یک پهپاد با دو موشک هلفایر R9X سرنگون شد.

گفته می شود که موشک R9X Hellfire ‘Ninja’ برای حملات مشابه در گذشته مورد استفاده قرار گرفته است.

موشک نینجا شش پره: R9X HELLFIRE

R9X 45 کیلوگرم فلز تقویت شده را در نوک خود حمل می کند، با شش تیغه قابل گسترش که برای شکستن هدف در هنگام برخورد بدون ایجاد انفجاری که می تواند برای افراد نزدیک مرگبار باشد، طراحی شده است.

موشک R9X Hellfire به یکی از سلاح های منتخب ارتش ایالات متحده برای ترورهای دقیق تبدیل شده است، زیرا خطر آسیب جانبی کمتری را به همراه دارد.
موشک «نینجا» که در دوران ریاست‌جمهوری اوباما در سال ۲۰۱۱ در بحبوحه نگرانی‌ها در مورد تعداد غیرنظامیان کشته شده در حملات پهپادها در خاورمیانه ساخته شد، به دلیل عدم استفاده از کلاهک انفجاری چنین لقبی داده شده است.

هنوز مشخص نیست که پنتاگون چند موشک R9X در اختیار دارد. R9X نیز در درخواست های بودجه ۲۰۲۲ برای خرید موشک گنجانده نشده است.

منبع: آژانس خبری بین‌المللی کوکچه

دکمه بازگشت به بالا